Moto Guzzi heeft de aftrap gegeven voor de online voorverkoop van de MGX-21 Flying Fortress. Early adopters die vóór 7 augustus hun handtekening onder het koopcontract van de meest exclusieve Moto Guzzi allertijden zetten, kunnen rekenen op tal van bijzondere voordelen. Nadat de Moto Guzzi MGX-21 eind vorig jaar de wereld deed verbazen tijdens diverse shows, arriveert hij binnenkort daadwerkelijk in de officiële Moto Guzzi-showrooms.
Pier15, normaal gesproken dè plek voor de Bredase skate-scene, in de creatieve wijk Belcrum was het originele en fotogenieke decor van een samenkomst van allerlei soorten motorliefhebbers. Van hipsters tot families tot motorclubleden in tenue, allemaal gefascineerd door de vakkundig in elkaar geknutselde motors. Sommige modellen klaar om op weg te rijden, andere meer richting kunstprojecten die je alleen al als pronkstuk in je huiskamer zou zetten of boven de open haard zou hangen.
Suzuki breidt de familie uit met deze VanVan 200 die – net als de 125-versie – wordt gebracht als de ultieme cult- en funbike. Ideaal voor stadsverkeer, maar door enthousiaste berijders kan ‘ie ook voor langere ritten gebruikt worden.
Door de redactie van Testmotor is de 2016 Triumph Thruxton getest. De conclusie leest u hieronder, de hele test is inclusief foto's te lezen op Testmotor.nl De 2016 Triumph Thruxton straalt uit dat het een klassieke motor is maar dan met moderne invloeden. Wel is het een beetje vorm boven functie en dat ervaar je tijdens snelwegritten en het rijden door de stad. De zithouding is tijdens sportief toeren op de secundaire wegen prima maar tijdens andere ritten wat Spartaans. Actief rijden is het devies en plezier is dan het resultaat. De 1200 cc twin heeft een prachtige koppelkromme, mooie gasrepons en een keurig brandstofverbruik. Remmerij en vering kunnen het geheel goed aan en de optionele Vance & Hines uitlaten maken het af. De afwerking is van hoog niveau en door het uitgebreide accessoire pakket is de motor aan te passen naar ieders behoefte. De 2016 Triumph Thruxton is verkrijgbaar in de kleuren Jet black, Pure white en competition green en is verkrijgbaar vanaf €10.890,-. De door ons gereden versie kost €16.263,-
Link: Testmotor.nl - Test 2016 Triumph Thruxton
De Amerikaanse overheid voert een onderzoek uit na klachten van rijders, over de remmen van verschillende Harley-Davidson modellen. Volgens NHTSA gaat het om 430.000 motoren, voorzien van ABS van modeljaar 2008 tot en met 2011. Rijders zeggen dat zowel de voor als achterrem niet werken, waardoor een bestuurder tegen zijn garagedeur is aangereden. Verder zijn er 2 ongevallen gebeurd waarbij de bestuurder gewond is geraakt. In totaal zijn er tot nu toe 43 klachten binnen gekomen.
De aandelen van Harley-Davidson (HOG) stegen afgelopen vrijdag met een enorme 19,76% ten gevolge van speculatie over een mogelijke overname door de private equity-firma KKR & Co. (Kohlberg Kravis Roberts & Co). De laatste keer dat er sprake was van een dergelijke speculatie was in december 2015.
Van 1 januari tot afgelopen vrijdag daalde de waarde van Harley-Davidson met 30% als gevolg van sterk tegenvallende verkopen. Harley-Davidson heeft namelijk moeite om zijn vergrijzende klantenkring van babyboomers te vervangen voor jongeren en de concurrentiedruk van nieuwkomers op de (Amerikaanse) markt als Polaris Industries (eigenaar van Indian en Victory), Triumph en Ducati wordt steeds groter.
BMW Motorrad heeft dit weekend tijdens de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen (D) via persberichten niet alleen de 2017 updates van diverse modellen bekend gemaakt, maar heeft nu ook de prijs en datum van de marktintroductie van de R nineT Scrambler vrijgegeven. De in november jongstleden geïntroduceerde Scrambler zal in Duitsland 13.000 euro (incl. BTW /RRP) gaan kosten en zal 17 september van dit jaar op de markt voor verkoop beschikbaar komen. Testmotor gaat de R nineT Scrambler echter al half juli onderwerpen aan een eerste rijimpressie bij BMW Motorrad in München, zodat al vroegtijdig de opgedane ervaring met dit Heritage-model te lezen zal zijn op Testmotor.nl.
In de 2016-editie van de Battle of the Kings is Harley-Davidson Athene gekroond tot Custom King. Uit twaalf finalisten werd door een jury van experts de inzending van Paschalis Tsalamagkas en Yannis Kourougiaouris gekozen als winnaar. Inspiratie voor de custom komt van Nyx, de oude Griekse godin van de nacht.
In Californië is Harley-Davidson aangeklaagd door een groep eigenaren omdat volgens hen de motor fout is ontworpen. Volgens de aanklagers worden de motorblokken zo heet, dat de berijders zich kunnen branden aan het blok en dat er een constant gevaar is tijdens het rijden. De claim is gelegd op alle blokken vanaf 1999. Dat wil zeggen de 88 Cubic Inch (1442cc), 96ci (1573 cc), 103ci (1687cc) en 110 ci (1802cc) Twin Cam blokken.
Zijkleppers, kopkleppers, openliggende kleppen met klepstoters en klephevels, kickstarters met fietspedalen, ééncilinders, boxers, luchtgekoelde Indians en zelfs een verdwaalde watergekoelde DKW. Hendersons, NSU’s, Clevelands, Peugeots en zelfs enkele vooroorlogse Harleys. Sommigen gerestaureerd op een manier waar William en Arthur toentertijd een puntje aan konden zuigen. Anderen nog met de originele lak uit 1929.
In Amerika heeft Yamaha een nieuw model onthuld in de vorm van de SCR950, waarbij de aanduiding "SCR" staat voor scrambler. De basis voor dit model is de XV950 Bolt, de lichte cruiser die ook al de basis vormt voor de XV950 Racer, die meer als café racer wordt gebracht. De aandrijving voor deze drie modellen komt van een 60 graden V-Twin met 942 cc cilinderinhoud. De SCR950 onderscheidt zich van de XV950 Bolt en Racer door de spaakwielen, een andere koplamp zonder flyscreen, een platter, langer zadel en een ander zijschild. De prestaties (52 PK, 79,5 Nm) blijven hetzelfde. Met een rijklaar gewicht van 248 kilo is de SCR 3 kilo lichter dan de Racer en wijkt de balhoofdhoek minimaal af. Verder zijn alle afmetingen gelijk. De SCR wordt leverbaar in Vivid Red Cocktail en Dark Bluish Metallic Grey.
Door de redactie van Testmotor is de 2016 Harley-Davidson Fat Bob getest. De conclusie lees je hieronder, de hele test, inclusief foto's, vind je op Testmotor.nl
Conclusie: "De Harley-Davidson Fat Bob daagt je uit om anders te rijden met een Harley dan je normaliter doet. Met deze Fat Bob kun je serieus gas geven en lekker spelen. Het blok voelt goed en krachtig aan, maar trilt wel veel. Dit merk je ook bij het rijden. Het stuurgedrag is zeer goed en verrast positief. De motor is behendig en wendbaar. Naast de goede rijeigenschappen heeft de motor een stoer uiterlijk en is het een echte blikvanger. De afwerking laat hier en daar wat te wensen over en de versnellingsbak laat je flink zoeken naar de neutraal. De zithouding is prettig, een goed zadel, forward controls die goed aanvoelen en het stuur op een comfortabele hoogte. De bediening van de knoppen voelt degelijk. Op de snelweg gaat het al snel vervelen, omdat je meer dan genoeg vermogen hebt, maar het niet echt kunt benutten door de volle rijwind op het bovenlichaam. Al met al is de Harley-Davidson Fat Bob een motor met een hoge fun factor, maar dan wel op de binnendoor wegen."
Link Testmotor: Test 2016 Harley-Davidson Fat Bob
Vijftig jaar na de introductie komt er een einde aan de iconische W-serie van Kawasaki, met de W800 Final Edition luidt Kawasaki het slot van een legendarisch tijdperk in.
Voor 2017 zal er naast de huidige W800 SE een gelimiteerd aantal W800 Final Editions beschikbaar zijn. Dit zal voor fans en liefhebbers in Europa de laatste kans zijn om een nieuwe Kawasaki W-serie te bemachtigen. De W800 Final Edition valt op door zijn unieke kleurstelling, namelijk Candy Brown met Candy Sunset Orange accenten en een Final Edition logo.
Harley-Davidson heeft in Amerika opnieuw de trademark rechten op de naam "Sport Glide" aangevraagd. Dit kan inhouden dat Harley-Davidson terugkomt met de Sport Glide, die ook op de markt was tussen 1984 en 1993. Deze Dyna met harde zijkoffers en een volle kuip is in 1993 voor het laatst gebouwd en daarna nooit meer in Harley's gamma opgenomen. Met deze naam doen ze vermoeden dat er wederom een Dyna komt om serieuze kilometers mee te maken. Met volle kuip, harde koffers en een duo zit. Natuurlijk is nog niets zeker, maar vaak zien wij een jaar na het aanvragen van de rechten op een merknaam daadwerkelijk een motor met die naam op de markt komen. Natuurlijk zal de kuip gerestyled worden en wat meer van deze tijd zijn, net als Harley-Davidson heeft gedaan met de Road Glide na jaren van afwezigheid.
Een nieuwe generatie Harley-Davidson flat-track racers is klaar voor de strijd. Het Harley-Davidson Screamin’ Eagle Factory Team presenteerde onlangs de XG750R, de allereerste nieuwe flat-track racer in 44 jaar. De machine moet gaan racen in de felle, adrenaline-gedreven wedstrijden op grasbanen in de VS. De XG750R maakte op zaterdag 29 mei zijn debuut op de AMA Pro Springfield Mile in Illinois. In de AMA Pro Harley-Davidson GNC1 presented by Vance & Hines flat-track series werd de machine gereden door fabrieksteamrijder Davis Fisher. De nieuwe XG750R is uitsluitend gemaakt voor de racerij en is op dit moment niet te koop.