Triumph heeft een nieuwe jeans uitgebracht die betaalbaar en stijlvol is, mèt bescherming: Heritage Denim Jeans. De klassieke heritage styling is bij deze jeans gecombineerd met een natuurlijke finish en naden die contrast aanbrengen. Door de rauwe demin-look zie je er stoer, maar ook modieus uit. Om ervoor te zorgen dat je goed beschermd bent, zijn ze gevoerd met gebreid Kevlar van DuPont op de plaatsen die het meeste impact zouden hebben, mocht je onverhoopt onderuit gaan.
De kniebeschermers van D30 zijn gecertificeerd en kunnen naar wens in of uit de jeans gelaten worden. Daarnaast kunnen ze omhoog of omlaag worden gezet, zodat je ze kan aanpassen aan je been en je knieén goed ingepakt zitten. Verder is de binnenkant zo ontworpen dat je minder zweet door de luchtstroom. Deze Heritage Jeans zijn verkrijgbaar in de maten 30 t/m 42, waarvan elke maat een short, regular of long-uitvoering heeft. Het maakt daarom dus niet uit hoe lang of kort je benen zijn. De kosten van deze broek zijn € 199,00.
Op 5 september 2016 beleeft de miniserie Harley and the Davidsons zijn première in Amerika. Hierin staan de gebroeders Walter en Arthur Davidson en hun vriend Bill Harley centraal. We volgen ze op hun weg vol uitdagingen om de motor te bouwen die inmiddels een iconische status heeft bereikt. Leuk voor de Nederlandse fans: Michiel Huisman speelt de rol van Walter Davidson. De eerste aflevering wordt in Nederland uitgezonden op zaterdag 8 oktober om 21:00 op Discovery.
In drie afleveringen van 2 uur per deel wordt het op de waarheid gebaseerde verhaal verteld van 3 jongemannen die de ultieme Amerikaanse droom najagen. De weg naar succes was niet zonder problemen; ze moesten obstakels overwinnen, de competitie aangaan en grote risico's nemen. Dit alles in een tijd van grote sociale en technologische veranderingen rond het begin van de 20ste eeuw. Hoewel de drie allemaal andere motieven hadden om te beginnen met motorbouw, hadden ze allemaal dezelfde droom en ambities. Met Milwaukee als geboorteplek, werden motoren gebouwd die bijna alle omstandigheden de baas waren. Met dodelijke races in heel de VS werd hun naam gevestigd en de strijd aangegaan met Indian.
De komende maanden zullen officiële Triumph dealers uit Nederland en België het tegen elkaar opnemen tijdens de custom competitie; Project Street Twin. In deze build-off, waarin de Triumph Street Twin centraal staat, worden de dealers uitgedaagd al hun creativiteit en vakmanschap te storten in het verbouwen van de Triumph Street Twin.
De keuze voor de Triumph Street Twin als basismodel voor deze competitie lag voor de hand. Met zijn eigentijdse interpretatie van de oorspronkelijke Bonneville, no-nonsense vormgeving en aantrekkelijke prijs is de Street Twin het ideale uitgangspunt voor het maken van een custom. Het is dan ook niet voor niets dat Triumph zelf al 150 accessoires en drie Inspiration Kits heeft ontwikkeld om de Street Twin naar eigen wens te kunnen personaliseren.
Om aan te geven dat een Triumph Custom ook voor de niet-sleutelaar betaalbaar blijft heeft Triumph een limiet gesteld aan de uiteindelijke verkoopprijs van de omgebouwde Street Twins. Zo mag de totale toegevoegde waarde aan materialen inclusief manuren, niet meer dan 5.100 euro bedragen, hiermee komt de uiteindelijke verkoopprijs voor Nederland op 15.000 en in België op 14.000. Hoewel het logisch is dat de Triumph dealer voor zijn onderdelen gaat bladeren door de uitgebreide accessoire catalogus van Triumph zijn zij niet verplicht om hier alles vandaan te halen, het draait immers om creativiteit en originaliteit bij zelfbouw.
De deelnemende Triumph dealers hebben tot en met oktober om hun Street Twin vorm te geven. In november volgt een eerste stemronde, die per land zal plaatsvinden, via social media. De nummers een tot en met drie zullen vervolgens voor een vakjury verschijnen, waaruit per land een winnaar verkozen zal worden. Op het Salon in Brussel en tijdens de Motorbeurs Utrecht wordt de finale gehouden tussen de Nederlandse en Belgische favorieten, bezoekers kunnen daar en via social media hun stem uitbrengen.
De dealers die het tegen elkaar gaan opnemen zijn:
In Nederland: Roké Motors – Mijdrecht, Triumph Groningen – Groningen, Motorcentrum Eibergen – Eibergen, Blom Motoren – Leusden, Motorcentrum Rijen – Rijen.
In België: BMC Assende – Assenede, Promotor – Erpe-Mere, TC Moto – Zaventem, Motors Thomas – Stabroek, CMB Verdeyen – Tielt-Winge, Triumph Welvegem – Welvegem, Waterloo Bikes – Waterloo.
De projecten van de dealers zullen te volgen zijn op de officiële Facebook en Instagram pagina van Triumph.
#projectstreettwin
Suzuki introduceert het eerste 2017 model en laat met de nieuwe SV650A Scrambler zien dat de populaire V-twin tot in detail is te personaliseren. De motorfiets is voorzien van kwalitatief hoogwaardige accessoires die de motor een stoere retrolook geven. Een pure eyecatcher. De prijs van de nieuwe Suzuki SV650A Scrambler bedraagt € 8.699,-.
Het design van de dit jaar geïntroduceerde Suzuki SV650A is volledig naar wens te personaliseren met de talrijke accessoires die Suzuki voor zijn nieuwe V-twin-motorfiets ontwikkeld heeft. Hiermee krijgt de SV650A bijvoorbeeld een nog sportievere look of is hij uit te voeren in Caféracer-stijl. Wat blijft zijn het lage brandstofverbruik van 1 op 26 gemiddeld, het lage gewicht (197 kg) en de ergonomisch slanke bouw van de SV650A. Daarnaast voldoet de SV650A aan de nieuwe Euro-4 emissie- en veiligheidsnormering.
De nu gepresenteerde Suzuki SV650A Scrambler is het visitekaartje van de uitgebreide accessoireslijn van de V-twin-motorfiets. De exclusieve motorfiets is uitgerust met de volgende accessoires:
• aluminium radiatorbescherming
• aluminium kettingbescherming
• aluminium voorspatbord
• aluminium windscherm
• zwarte koplampprotectie
• uitlaatwrap
• Scrambler buddyseat van bruin skai
• retrobanden van Dunlop
• korte kentekenplaathouder met verlichting
• retro-richtingaanwijzers
Het is de ongekende combinatie van de stoere retrolook en de moderne, sublieme rijeigenschappen (de SV650A is de winnaar van een MotoPlus-vergelijkingstest) die de SV650A Scrambler zo speciaal maakt. De motorfiets is uitgerust met het efficiënte, krachtige (76 pk/64 Nm) V-twin-motorblok van de reguliere uitvoering. (“Het beste wat Japan kan maken! Een ongelooflijk supertalent”, aldus MotoMe.)
De nieuwe Suzuki SV650A Scrambler is vanaf medio september leverbaar in een fraaie matzwarte kleurstelling voor de prijs van € 8.699,-.
De 2017 line-up van Victory bestond uit een breed spectrum aan cruisers, baggers en tourmodellen. Helaas vallen er door de nieuwe Euro-4 emissie-eisen een hoop af die daar niet aan kunnen voldoen. Daardoor is er dus een smallere line-up dan gebruikelijk in Europa.
De 2017 Victory Cruisers
Alle cruisers van Victory beschikken over een 106/6 V-Twin met een koppel van maarliefst 139 Nm, zodat je moeiteloos door het verkeer heen kunt manouvreren. Ze zijn verder voorzien van ABS en een zesversnellingsbak met overdrive die het toertal verlaagt op de snelweg. Deze motors zijn naar hartelust te customizen. Voor alle cruisers is er een Akrapovic-uitlaatsysteem beschikbaar om te tunen zonder de Europese richtlijnen te overschrijden.
2017 Victory Octane
De Victory Octane heeft door zijn moderne monochroom, het lage zadel (66 cm) en het pullback stuur een stoere uitstraling. Het sportieve en aggressieve uiterlijk komt ook mooi naar voren met het bulletstyle cockpitruitje. Leverbaar in matte Super Steel Gray vanaf € 14.999,-.
2017 Victory Gunner
De Gunner is een krachtige cruiser in retro bobber-stijl. Kenmerkend zijn de two-tone tank en de dikke banden met 24 spaken. Vanaf € 15.999,-.
2017 Victory Judge
De Judge is sportief en stijlvol. Het heeft een Amerikaanse cruiserstyling: matzwarte metaaldelen, een modern Drag-stuur en een nieuw vormgegeven koplamp. De stijlaccenten zijn gebaseerd op de muscle cars uit de jaren '60. Deze nieuwe old school bike kost minstens € 18.899,-.
2017 Victory High-Ball
De High-Ball ziet er iconisch uit door zijn Ape Hangerstuur en whitewall-banden. Het korte voorspatbord is het toonbeeld van het 'less is more'-principe. Vanaf € 17.699,- kan je hiermee de blits maken. Kies uit Suede Black With Graphics of Suede Black With Flames.
De afvallers
Helaas vallen door de nieuwe emissie-eisen de 2017 edities van de Vegas, de Vegas 8-Ball, de Hammer 8-Ball en de Hammer S in het cruisersegment af. Ook de baggermodellen Cross Country, Magnum en Magnum X-1 zullen (nog) geen opvolger krijgen. Ten slotte blijft het ook bij de Touringmodellen stil door het niet uitbrengen van de 2017 Cross Country Tour en de 2017 Vision. Al deze motoren zullen volgend jaar niet verkocht gaan worden in Europa.
Met de moderne tijd én toekomstige tijd in het achterhoofd heeft HD deze v-twin ontwikkeld. Soepeler, stiller, met 10% meer koppel en ondanks een grotere motorinhoud (keus uit 107 of 114 cubic inches) een lager brandstofverbruik. Er zijn dus aardig wat zaken veranderd, hieronder de technische hoofdzaken:
Nokkenas en kleppen
De Milwaukee-Eight heeft als één van de grootste veranderingen nu geen 4, maar 8 kleppen (je verwácht het niet). Een belangrijke drijfveer voor de keus is het moeten voldoen aan strenger wordende emissie-eisen. Met 4 in plaats van 2 kleppen per cilinder is het mogelijk meer klepoppervlak te krijgen en de motor vrijer te laten ademen. Dit heeft een beter volumetrisch rendement tot gevolg (de cilinder kan zich gemakkelijker vullen met nieuw mengsel), waardoor de efficiëntie van toeneemt.
Bij de introductie van de Twin Cam 88 in 1997 ging men van enkele naar dubbele nokkenassen. Door de betere plaatsing van de nokkenassen was de positie van de stoterstangen ten opzichte van de tuimelaars beter, want gunstig voor slijtage en afstelwerk. In verband met geluidsnormen waren de nokkenassen niet langer tandwielaangedreven maar met een distributieketting. Maakte een stuk minder herrie en daar werd de milieupolitie weer blij van. Met de 'M8' is men weer teruggegaan naar een enkele (onderliggende) nokkenas. De nieuwe nokkenas heeft per cilinder 2 nokken: 1 voor de uitlaat, 1 voor de inlaat. Desondanks is het mogelijk om 2 kleppen per nok aan te sturen, de tuimelaar heeft namelijk twee armen en vertaalt zo de nokbeweging tegelijk naar beide kleppen.
In verband met de hoeveelheid beschikbare ruimte en esthetiek van het motorblok is het begrijpelijk dat voor deze oplossing gekozen is, al zouden verschillende profielen voor de inlaatkleppen voor een betere mengselvorming kunnen zorgen. Door gefaseerde klepopening kan er een luchtbeweging (tumble) ontstaan die zeker bij langeslagmotoren voordelen heeft. Mogelijk zien we dit in de toekomst nog terug. Een groot vóórdeel van deze bouwwijze is de afgenomen complexiteit. 1 nokkenas is eenvoudiger, lichter en goedkoper. Halvering van het aantal nokkenassen vermindert ook het mechanische geluid wat hier vandaan komt (hierover later meer), en wéér is de milieupolitie blij. Interessant: HD zegt dat de kleppen gedurende de levensduur van de motor 0 keer gesteld hoeven te worden. Lekker onderhoudsvriendelijk!
Verbrandingsruimte
Door de nieuwe configuratie met 4 kleppen per cilinder is het mogelijk geworden de cilinderkop drastisch van vorm te laten veranderen. De voormalige halfronde kop is vervangen door een veel vlakkere kop. Dit heeft tot gevolg dat het oppervlak van de kop sterk verkleind is. Dit verkleinde oppervlak zorgt dat er minder hitte van het ontbrande gas aan de cilinderkop afgegeven kan worden. Warme lucht zet uit, dus warmer gas in de cilinder betekent meer druk, en die druk levert koppel. Meer koppel dus, maar niet op zichzelf.
De plattere kop zorgt ook voor minder hoeken waarin mengsel zich kan verzamelen om detonatie (pingelen) te veroorzaken. Daarnaast hoeft het vlamfront (mengsel ontploft niet, maar verbrandt) minder ver te reizen om alle brandstof te bereiken. De verbranding geschiedt in kortere tijd, er kan later ontstoken worden om op het juiste moment een piekdruk in de cilinder te krijgen. Dit betekent meer tijd om lucht en brandstof te laten mengen, en minder negatieve arbeid (drukopbouw vóór BDP). Allemaal gunstig voor het rendement.
Ontsteking
Harley-Davidson heeft bij de M8 ook twinspark-technologie geïntroduceerd, dit zijn 2 bougies per cilinder. Dit helpt, net als de nieuwe verbrandingskamer, bij een snellere en gelijkmatigere verbranding van het brandstofmengsel. Omdat er van verschillende kanten ontstoken wordt is de kans op pingelen kleiner. De tweede bougie kan ook nog op andere manier aangewend worden om de verbranding te verbeteren. Omdat de kans op detonatie altijd aanwezig is, en emissie-eisen er voor zorgen dat goede verbranding essentieel is, zijn er akoestische (trillingsgevoelige) klopsensoren gemonteerd. Deze sensoren herkennen bepaalde (zeer specifieke) trillingen die in het motorblok optreden als er detonatie plaatsvindt. Met behulp van deze sensoren kan nauwkeurig en snel het ontstekingstijdstip bijgeregeld worden om het hoogste rendement te behalen, zonder kans op schade door detonatie. Door deze verbeteringen heeft HD een compressieverhouding van 10,5:1 kunnen realiseren. Compressieverhouding staat aan de basis van het rendement van een verbrandingsmotor. Naast verhoogd koppel kunnen we zodoende ook rekenen op afgenomen brandstofverbruik.
Koeling
Alle M8-blokken zullen voorzien zijn van een zekere vorm van (precision-)vloeistofkoeling. Hierbij loopt rond de uitlaatkleppen een vloeistofkanaal om de klepzitting en de ruimte tussen de uitlaatkleppen te kunnen koelen. Dit is het heetste gedeelte van de verbrandingsruimte en heeft goede koeling nodig om goed te kunnen blijven presteren tijdens extreme situaties zoals lang stilstaan in het verkeer, extreme hitte of hoge belasting. De meeste modellen zullen een oliegekoelde kop hebben. Hierbij wordt motorolie door de oliepomp door het extra kanaal heen geleid, waarna een kleine oliekoeler aan de voorzijde van de motor de extra warmte afvoert. Om de extra capaciteit te kunnen bieden heeft de nieuwe motor zo'n kwart liter meer olie dan zijn voorganger. De grotere, zwaardere touring-modellen (Road Glide Ultra, Electra Glide Ultra en Tri Glide Trike) hebben de twin-cooled variant van de vloeistofkoeling. Deze twin-cooling heeft zijn intrede al eerder gemaakt en wordt ook met dit motorblok weer gebruikt. Dezelfde vloeistofkanalen worden gebruikt maar hier is er een gescheiden koelcircuit met zijn eigen radiatoren en ventilatoren om de kop goed gekoeld te kunnen houden. Vergis je niet: het is nog steeds een grotendeels luchtgekoelde motor, enkel de kop heeft een klein koelkanaal om de boel af te koelen. Het uiterlijk en het geluid zal dus niet 'verpest' worden door de vloeistofkoeling.
Geluid en trilling
Met strenger wordende milieupolitie (we zeiden toch dat we erop terugkwamen?) moet ook H-D de geluidsproductie in het oog houden. De hoeveelheid geluid die van een motorfiets afkomt is niet enkel afhankelijk van de in- en uitlaat, maar ook van de hoeveelheid mechanisch geluid die van de motor af komt. De engineers hebben hun best gedaan om het motorblok zelf zo stil mogelijk te maken door af te stappen van tandwielaangedreven nokkenassen, terug te gaan naar een enkele nokkenas en geluid van klapperende kettingen en kantelende zuigers te minimaliseren. Hoe stiller de motor, hoe meer decibellen er uit de in- en uitlaat mogen komen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de motor lekker vet klinkt. Of dit zo is ontdekken we nog.
Er is hard gewerkt aan verfijning van de motor en een meer gecultiveerde motorloop. De nieuwe motor draait stationair 850 toeren per minuut ten opzichte van 1050 tpm voor de Twin Cam. Het bekende 'schudden' van de motor is hierdoor weer verder beperkt: H-D zegt dat uit marktonderzoek is gekomen dat rijders (die van andere merken afkomen!) de grote trillingen niet acceptabel vinden. Om deze doelgroep toch aan te kunnen spreken is de motorloop gecultiveerd middels een balansas. Deze as balanceert de motor niet volledig uit, maar voor 75%. Er is wel getest met een 100% balansas maar de bestuurders verwierpen dit ontwerp: een Harley hoort te trillen, klaar. Er is een reëele kans dat de 100%-balansas wel zal worden toegepast op de Softail-serie, met vaste motorsteunen in plaats van rubberen ophangpunten. Voorheen is voor de Softail-serie ook een speciale versie van de TwinCam-motor gemaakt met dubbele balansas. De nieuwe blokken konden dus wel trillinsvrij worden, maar daar is heel bewust dus niet voor gekozen!
Overzicht
Met de Milwaukee-Eight heeft Harley-Davidson een motorblok waarop voortgeborduurd kan worden. Zoals het een Amerikaans merk betaamt is de motorinhoud wel gegroeid (bigger is better!) maar dit heeft eigenlijk geen zichtbare nadelige gevolgen; ondanks deze toename is de motor zuiniger en milieuvriendelijker geworden met als kers op de taart betere rijdbaarheid en nooit meer kleppen stellen. Helemaal hypermodern is het allemaal niet met de nog altijd relatief lage compressieverhouding, halve luchtkoeling, indirecte injectie en eenvoudige distributie maar misschien moeten we dat ook helemaal niet willen van het Amerikaanse merk. Met de geavanceerdere ontsteking en nieuwe verbrandingsruimte zit het met de toekomstbestendigheid wel even goed en misschien kan HD wel wéér 19 jaar vooruit.
Tekst: Michiel van Leeuwen - Fotografie: Harley-Davidson
Naast de updates op de hele Touring lijn krijgt ook de CVO (Custom Vehicle Operations) een update. De Touring modellen die als CVO besteld worden door klanten worden voorzien van het Screamin’ Eagle Milwaukee-Eight 114 ci (1868 cc) motorblok. Op de Touring modellen heeft dit blok het Twin Cooling systeem, dat inhoudt dat het blok ook vloeistofkoeling heeft, naast de precisie oliekoeling. Elk 114 ci blok is door een enkele monteur met de hand in elkaar gezet. Elke CVO motor wordt geproduceerd in een gelimiteerde oplage. Naast het nieuwe blok zijn de CVO modellen nu ook voorzien van power locks op de koffers, fork lock en een key fob die dit alles kan aansturen.
CVO Street Glide
De Street Glide is voorzien van het Premium Boom Audio infotainment systeem met 3-weg speakers voor en achter, twee 300W versterkers en een custom getunde equalizer. Daarnaast komt de Street Glide met speciale lakopties. De veerweg is net als bij de gewone Street Glide Special 98 mm. Het blok is uitgevoerd in de Black Granite finish met Screamin’ Eagle inserts en badges, een ander luchtfilter met “ventilator” design, het dashboard heeft een makeover gekregen en de tank console en het luchtfilter hebben een speciale insert voor de CVO modellen. Als laatste is er een speciaal zadeldek geplaatst. Hij is in vier two tone kleuren leverbaar: Candy Cobalt/Indigo Ink, Sunburst Orange/Starfire Black, Dark Slate Candy, Arctic Black en Starfine Black, Atomic Red. Voor de CVO Street Glide hanteert Harley-Davidson volgens de Nederlandse website een vanaf prijs van € 45.700,-.
CVO Limited
De CVO Limited is dezelfde motor als de CVO Street Glide, echter nu met topkoffer en een luxe zitting voor de passagier. Daarnaast heeft de Limited een langere veerweg van 117 mm. Het blok is ook hier uitgevoerd in Black Granite finish met Screamin’ Eagle inserts en badges een “Ventilator” luchtfilter en een ander dashboard en inserts in de tankconsole en op het luchtfilter. De CVO Limited is leverbaar in de two tone kleuren Palladium Silver/Phantom Blue with Wicked Sapphire, Black Garnet/Electric Red Pearl with Carbon Dust, Stardust Silver/Palladium Silver with Carbon Dust en Spiked Olive/Serpentine Green with Carbon Dust. De genoemde vanaf prijs staat op € 48.700,-.
CVO Pro Street Breakout
De Softail CVO Pro Street Breakout wordt gemaakt in gelimiteerde oplage en met heel veel oog voor detail en afwerking. Hij krijgt een donkerdere look met meer structuur. De Softails voor 2017 moeten het nog doen met het Twincam blok, en daarom komt in deze CVO het Screamin’ Eagle 110 ci (1800 cc) blok. Het blok, de versnellingsbak, de velgen, de olietank, het stuur en zelfs de voorpoten zijn allemaal in zwart uitgevoerd. Hij wordt leverbaar in Starfire Pearl/Scorched Apple, White Gold/Starfire Black en Starfire Black/Starfire Black en is te rijden vanaf € 32.500,-.
Harley-Davidson heeft voor 2017 de Touring lijn een update gegeven. Het grote nieuws kwam natuurlijk gisteren al, toen Harley het Milwaukee-Eight blok onthulde in Boston. Dit blok wordt komend jaar alleen geleverd in de Touring modellen, wat betekent dat de Softail en Dyna motoren het nog met de Twincam moeten doen. Per Touring model kan het verschillen welk blok er in de motor wordt gezet. Hieronder vind je per model welk blok er in ligt. Ook hebben wij via de website van Harley-Davidson Nederland de prijzen voor de Nederlandse markt vermeld. Op de alle motoren is een basis glanslak en een Two tone lak leverbaar. Daarnaast is er vaak metallic lak en de Hard Candy Custom kleuren leverbaar. Daarnaast wordt in de prijslijst een “Custom Color optie” aangeboden. Dit zijn kleurstellingen die via het accessoiresboek bij de dealer te bestellen zijn. Denk bijvoorbeeld aan special paint, of kleurstellingen die zelden voorkomen.
Vering
Naast het nieuwe blok heeft Harley-Davidson de voor- en achtervering van alle Touring modellen aangepast. De achterveer is net zoals vorig jaar met een draaiknop instelbaar, maar in plaats van dat er nu alleen op staat dat je hem harder of zachter kunt afstellen, kan dit nu op gewicht. Zo kun je bijvoorbeeld je motor anders afveren wanneer je vol bepakt op vakantie gaat met passagier, of wanneer je een middagje alleen op pad gaat. De achterschokbrekers maken verder gebruik van Emulsie technologie. Dit houdt in dat je vijftien tot dertig procent meer kunt instellen op de veervoorspanning en kun je met een enkele knop de hydraulische demping regelen.
De voorvering heeft nieuwe Showa SDBV veertechnologie die de dempingsperformance van een cartridge voorvork levert. Deze veerpoten hebben een lineair dempingskarakter, dit houdt in dat ze stugger worden, naarmate ze dieper inveren en wegen ze minder.
Uitlaat
De 2017 Touring modellen hebben een nieuw ontworpen uitlaat systeem gekregen. Zo zitten de einddempers lager en is de katalysator verplaatst. Hierdoor zou volgens Harley de passagier minder last hebben van de hitte die van de uitlaten af komt.
Screamin’ Eagle
Zoals altijd heeft ook Screamin’ Eagle, de tuning en sportdivisie van Harley Davidson een hele range producten onthuld voor de Milwaukee-Eight blokken. Zo zijn er de Street Cannon Slip-On-dempers en Heavy Breather Performance, Ventilator en High-Flow-luchtfilters. Daarnaast kunnen rijders met de nieuwe Screamin’ Eagle Milwaukee-Eight Stage I, II, III en IV kits hun motor upgraden van een klein beetje kietelen tot de stage vier, waarbij je er een compleet beest van maakt. Alle Screamin’ Eagle producten zijn ECE gecertificeerd, dus goedgekeurd in de meeste Europese landen. Vraag wel je dealer naar de regelgeving in Nederland en wat hier wel en niet mag.
Dan de verschillende types. De Touring familie bestaat net als vorig jaar uit de Road King, de Street Glide, Ultra Limited en de Road Glide. Zij hebben allemaal hetzelfde frame, met dezelfde wielmaat. De verschillen zitten in de uitvoering van een van deze vier modellen.
Road King
De Road King wordt uitgerust met het 107 ci (1745 cc) Milwaukee-Eight blok met precisie oliekoeling in de cilinderkoppen. En heeft in de voorvering een veerweg van 117 mm. Ook zijn er nieuwe kleurstellingen beschikbaar: Vivid Black, Laguna Orange, Billet Silver, Superior Blue/Billet Silver, Black Hills Gold/Black Quartz en Hard Candy Custom kleur Hard Candy Hot Rod Red Flake.
De prijzen van deze Road King variëren per kleurstelling.
Vivid Black € 28.200,-, Laguna Orange en Billet Silver € 2.480,- de Two tone kleuren kosten € 29.115,-, de Hard Candy Custom optie € 29.200,- een custom color optie zit op € 29.955,-.
Road King Classic
De Road King Classic is hetzelfde als hierboven benoemd, maar dan met een ’60 look. Zo zijn de aluminium gietwielen vervangen voor spaakwielen, zijn de banden voorzien van een whitewall en de harde koffers zijn vervangen voor leren tassen. Omdat in de jaren 60 ook andere kleuren gebruikt werden, heeft de Classic ook eigen kleuren meegekregen. Een Custom color optie en de Hard Candy Custom optie zijn niet leverbaar op de Road King Classic. In Vivid Black kost de Classic € 28.200,- in Crushed Ice Pearl € 28.480,- en de Two Tone kleuren Mysterious Red Sunglo/Velocity Red Sunglo en Billet Silver/Vivid Black kosten € 29.115,-
Street Glide Special
De Street Glide Special is een bagger pur sang. Dikke koffers, het Boom Box 6.5GT audio systeem en tweekleurige gegoten aluminium wielen. De Street Glide Special is uitgevoerd met 107 ci blok, zoals deze ook in de Road King ligt. De voorvering heeft dezelfde Showa technologie, maar heeft een veerweg van 98 mm. Deze bagger is leverbaar in de hoogglans kleuren Vivid Black, Crushed Ice Pearl, Velocity Red Sunglo en Superior Blue, de matte kleuren Charcoal Denim en Black Denim en de Hard Candy Custom kleuren Hard Candy Black Gold Flake, Hard Candy Hot Rod Red Flake en Hard Candy Mystic Purple Flake.
In Vivid Black kost de Street Glide Special € 30.990,- wil je een hoogglans kleuroptie dan betaal je hem vanaf € 31.270,- de Hard Candy Custom kleuren kosten € 31.990,- en wil je een custom color optie dan is dit mogelijk vanaf € 32.745,-.
Ultra Limited
De Ultra Limited is in feite een uitgedoste versie van de Street Glide. Ook in deze toermotor zit het 107 ci blok, maar nu met Twin Cooling. Dit houdt in dat de belangrijkste componenten van het blok (de cilinderkop en de uitlaatpoorten) vloeistofgekoeld zijn, terwijl de rest van het blok net als bij de andere Milwaukee-Eight blokken luchtgekoeld is, met oliegekoelde delen er in. Een veerweg voor van 117 mm zorgt voor comfort op straat. Naast dat de Ultra Limited een topkoffer heeft gekregen en standaard is uitgerust met beenkappen, daar zitten namelijk de radiatoren voor de vloeistofkoeling, heeft hij ook altijd de Daymaker led koplamp met daarnaast de Daymaker schijnwerpers.
Naast de Ultra Limited heeft Harley dit jaar ook opnieuw de Ultra Limited Low in het programma. Dit is dezelfde motor, die in dezelfde kleuren leverbaar is voor dezelfde prijzen. Enkel zit er een ander stuur op zodat kleinere berijders er goed bij kunnen en is de motor verlaagd zodat zelfs rijders van 1,65 meter nog hun voeten vlak op de grond kunnen krijgen. De Ultra Limited is leverbaar in de glanslak Vivid Black, metallic lak Black Quartz en de two tone kleuren Bonneville Blue/Fathom Blue, Charcoal Denim/Black Denim, Black Hills Gold/Black Quartz, Superior Blue/Billet Silver, Mysterious Red Sunglo/Velocity Red Sunglo en Billet Silver/Vivid Black.
De vanafprijzen van de Ultra Limited zijn voor Vivid Black € 34.600,-, de metallic lak kost € 34.880,-, two tone kleuren kosten € 35.515,- en de custom color optie kost € 36.355,-.
Road Glide Special
De Road Glide Special is de boze broer van de Street Glide Special. Met de grote kuip ziet hij er een stuk agressiever uit dan de Street Glide en stuurt hij lichter omdat de kuip is gemonteerd aan het frame, in plaats van op het stuur. De kuip is verder de behuizing voor meerdere meters, 2 opbergvakken, waarvan er in 1 ook een USB aansluiting zit en de Road Glide is altijd voorzien van een 6,5” infotainment systeem. De koplampen zijn net als in 2016 volledig voorzien van led verlichting. Verder is de Road Glide grotendeels vergelijkbaar met de Street Glide. Het 107 ci blok is gemonteerd, een 98 mm veerweg aan de voorkant en leverbaar in Hard Candy Custom en custom color kleurstellingen. De Road Glide is leverbaar vanaf € 31.500,-. Daarvoor wordt ‘ie geleverd in Vivid Black. De metallic en matte kleuropties Black Denim,Superior Blue, Laguna Orange, Velocity Red Sunglo en Olive Gold krijg je voor € 31.780,-, De Hard Candy Custom kleuren Hard Candy Black Gold Flake, Hard Candy Mystic Purple Flake en Hard Candy Hot Rod Red Flake zitten op € 32.500,- en een custom color optie is leverbaar voor 33.255,-.
Road Glide Ultra
De Road Glide Ultra heeft standaard een hogere ruit dan de Road Glide Special, heeft het Twin Cooling 107 ci blok een topkoffer en een fatsoenlijke zit voor de passagier met rugleuning en armsteunen. Heeft de langere veerweg van 117 mm maar is verder gelijk aan de Road Glide Ultra.
De Road Glide Ultra is niet leverbaar in Hard Candy Custom kleuren, maar wel in Vivid Black en Black Quartz en de two tone kleuren Billet Silver/Vivid Black, Mysterious Red Sunglo/Velocity Red Sunglo, Black Hills Gold/Black Quartz en Bonneville Blue/Fathom Blue en de Custom color optie is ook leverbaar op deze toerbuffel. De Vivid Black versie heeft een verkoopprijs van 33.400,-, Black Quartz kost € 33.680,-, de two tone kleuren kosten 34.315,- en de custom color optie kost 35.155,-.
De nieuwe Milwaukee-Eight-motorblokken drijven ieder 2017 Harley-Davidson Touring- en Trike-model aan. Milwaukee-Eight-motorblokken zijn er in twee groottes en drie varianten:
- Milwaukee-Eight 107 (107 CID, 1745cc) met precisie-oliegekoelde cilinderkoppen voor de Street Glide Special, Road Glide Special, Road King/Road King Classic en - - Freewheeler modellen.
- Twin-Cooled Milwaukee-Eight 107 (107 CID, 1745cc) met vloeistofgekoelde cilinderkoppen voor de Ultra Limited/Ultra Limited Low, Road Glide Ultra en Tri Glide Ultra modellen.
- Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114 (114 CID,1870cc) met vloeistofgekoelde cilinderkoppen voor de CVO Limited en CVO Street Glide modellen.
Het volledig nieuwe Harley-Davidson Milwaukee-Eight-motorblok, de negende opeenvolgende iconische Big Twin van het merk, levert meer vermogen en een betere rijervaring voor rijder en passagier, met behoud van de iconische look, sound en feel van zijn voorgangers. Met een volledig nieuw design levert de Milwaukee-Eight een snellere gasrespons, meer vermogen bij het inhalen, een betere sound, soepeler rijgedrag en meer van het gevoel dat rijders verwachten van een Harley-Davidson Touring-motorblok.
“Het leidende principe achter het Milwaukee-Eight-motorblok was het klantonderzoek dat wij over de hele wereld doen”, vertelt Scott Miller, Harley-Davidson Vice-President of Styling and Product Development Strategy. “Rijders vroegen ons om een nieuw motorblok dat hun touring-rijervaring op alle mogelijke manieren zou verbeteren. Diezelfde rijders eisten ook dat we trouw zouden blijven aan onze geschiedenis en de essentiële elementen van een Harley-Davidson V-Twin zouden respecteren. Dat was dus nogal een uitdaging, maar we zijn erin geslaagd. Met de Milwaukee-Eight hebben we een nieuw tijdperk van Harley-Davidson power, performance en innovatie gesmeed.”
Meer vermogen
Iedere Milwaukee-Eight produceert tot elf procent meer koppel dan zijn voorganger in dat Touring-model (varieert per model). Behalve een grotere motorinhoud heeft de Milwaukee-Eight een hogere compressieverhouding en vierkleps cilinderkoppen met vijftig procent meer inlaat en uitlaat flowcapaciteit. De kleppen hoeven nooit te worden vervangen, omdat dankzij het design van de tuimelaars de klepspeling in de fabriek voor altijd juist gesteld kan worden. Dubbele bougies in iedere cilinder zorgen voor een efficiëntere verbranding. Een met een enkele riem aangedreven nokkenas is lichter, mechanisch minder complex en vermindert wrijving en geluid.
“Het Milwaukee-Eight-blok heeft het klassieke Harley-Davidson 45-graden V-Twin-design”, vertelt Alex Bozmoski, Harley-Davidson Chief Powertrain Engineer, leider van het developmentteam. “Ook heeft hij de vermogenskarakteristiek die de echte erfenis is van de Harley-Davidson Big Twin: veel low-end koppel met een brede, vlakke vermogenscurve in het middengebied, ideaal voor een touringrijder."
Snellere acceleratie
De Milwaukee-Eight weegt hetzelfde als zijn voorganger, dus al dat extra vermogen draagt direct bij aan meer performance bij het accelereren.
De Milwaukee-Eight 107 accelereert elf procent sneller van 0-100, ofwel twee tot drie motorlengtes, en elf procent sneller van 100-130 in de hoogste versnelling, ofwel een tot twee motorlengtes, vergeleken met de Twin Cam High Output 103. De Milwaukee-Eight 114 accelereert acht procent sneller van 0-100 en twaalf procent sneller van 100-130 dan de Twin Cam 110.
Zuiniger in verbruik
De door betere luchtstroom en verbranding verbeterde brandstofefficiency van de Milwaukee-Eight, onder andere door de twee bougies per cilinder, levert een lager brandstofverbruik op, afhankelijk van motorinhoud en model, en een groter bereik.
Lagere omlooptemperatuur
De Milwaukee-Eight vergroot het thermisch comfort van rijder en passagier dankzij lagere warmteopname, hogere warmteafgifte en een verbeterd uitlaatsysteem. Ieder Milwaukee-Eight-blok heeft een precisiekoeling-strategie op basis van de specifieke eisen van het model motorfiets, die gebruik maakt van een speciale flow van olie dan wel koelvloeistof rond de heetste delen van de cilinderkoppen. Een nieuwe knock-sensor voor iedere cilinder zorgt voor nog preciezere timing. De achterste uitlaatpijp is verplaatst en de katalysator is zo gepositioneerd dat hij warmte wegvoert van de passagier. Stationair toerental is verlaagd van 1.000 naar 850 tpm.
Verbeterde pasvorm
Een nieuw, smaller carterdeksel en het smalle profiel van het luchtfilter zorgen voor meer beenruimte rond het blok en maken het makkelijker bij de grond te komen. Alle door Milwaukee-Eight-blokken aangedreven modellen hebben een Assist and Slip Clutch met verbeterde hydraulische bediening, waardoor er zeven procent minder kracht nodig is voor de bediening ervan.
Minder vibraties
Het in rubber bevestigde Milwaukee-Eight-motorblok heeft een enkele balansas die 75 procent van de primaire vibraties bij stationair toerental elimineert. Dit levert een meer verfijnde, comfortable rijervaring op voor rijder en passagier, met behoud van het klassieke karakter van Harley V-Twin-motoren.
Rijker uitlaatgeluid
Lichtere kleppen, een enkele nokkenas, geoptimaliseerde designs en verbeterde aandrijflijncomponenten elimineren mechanische geluiden van de krachtbron. De inlaat en het luchtfilter zijn ontwikkeld om het inlaatgeluid te reduceren en de airflow te maximaliseren. Als gevolg hiervan is de Milwaukee-Eight mechanisch stiller, wat een rijker uitlaatgeluid oplevert. Hij voldoet overal ter wereld aan de geluidsemissie-eisen, terwijl hij toch onmiskenbaar gromt als een Harley-Davidson.
Verbeterd oplaadsysteem
Het oplaadsysteem van de Milwaukee-Eight levert bij stationair toerental tot vijftig procent meer output aan de accu, zodat hij de energievraag van tourrijders voor bijvoorbeeld accessoireverlichting, audioperformance of zadelverwarming probleemloos aan kan.
Nieuwe motorblokstyling
De Milwaukee-Eight heeft een strakke, moderne styling die tegelijk een diepe buiging maakt naar de rijke erfenis van eerdere Harley-Davidson Big Twin-motorblokken. “De Milwaukee-Eight is ontworpen om power uit te stralen”, vertelt Brad Richards, Harley-Davidson Director of Styling. “Ik vergelijk hem met de rug van een Olympische zwemmer: smal in de taille, maar breed en gespierd in de schouders.” “De kleppendeksels zien eruit alsof er huid strak over dikke spierballen is getrokken, alsof de tuimelaars zo uit het blok gaan knallen”, zegt Richards. “Voor het eerst sinds de Knucklehead maken de kleppendeksels duidelijk wat er daaronder allemaal aan de gang is. En ze zijn gigantisch. Als je op deze bike zit kun je naar beneden kijken en veel zien van het blok."
Link: meer informatie over de 2017 Harley-Davidson Tuuring modellen
Naast het nieuwe Milwaukee-Eight motorblok en de vernieuwde Touring modellen heeft Harley-Davidson ook enkele wijzigingen doorgevoerd voor de 2017 line-up. Het Milwaukee-Eight blok wordt in 2017 alleen in de Touring modellen gemonteerd, waardoor de Softails en Dyna’s het komend jaar nog moeten doen met de TwinCam 103 ci (1690 cc) en 110 ci (1800 cc) blokken.
De Softail CVO Pro Street Breakout ook een update gegeven. Het model wordt in gelimiteerde oplage geproduceerd en bezit net als in 2016 het Screamin’ Eagle 110 ci (1800 cc)blok. In het 2017 model zitten vijfspaaks gegoten alumium wielen met gedraaide spaken. Deze wielen zijn overigens volledig zwart gemaakt. Daarnaast heeft de CVO Pro Street Breakout een nieuw kleurenschema: “Scorched Apple and Starfire Black”, met handgeschilderde graphics.
De Dyna Low Rider krijgt vanaf dit jaar de Keyless ignition zoals wij dit al kennen van de Softail en Touring modellen. De Low Rider heeft daarnaast standaard een aansluiting voor een acculader en wordt de motor leverbaar in nieuwe kleurstellingen. Dit zullen voor 2017 Vivid Black, Velocity Red Sunglo, Billet Siver/Vivid Black en New Bonneville Blue/Fathom Blue zijn.
Meer vermogen. Meer comfort. Meer controle. Vandaag verlegt Harley-Davidson opnieuw de grenzen van touring met de presentatie van het volledig nieuwe Milwaukee-Eight-motorblok, de negende Big Twin in haar geschiedenis, plus volledig nieuwe voor- en achtervering voor de hele Touring-lijn van 2017. “Dit zijn de meest krachtige, meest responsieve en meest comfortabele Touring-motoren die Harley-Davidson ooit gemaakt heeft,” vertelt Scott Miller, Vice-President of Styling and Product Development Strategy. "De onmiskenbare look, sound en feel van Harley-Davidson Touring-motoren is nu nog herkenbaarder dankzij de verbeteringen die we dit jaar hebben doorgevoerd. Je moet er echt op rijden om het te voelen, daarom nodigen we iedere rijder van harte uit om naar de dealer te gaan en een proefrit te maken."
Nieuw Milwaukee-Eight-motorblok
Het nieuwe Milwaukee-Eight-motorblok, de negende Big Twin in de opvolgingslijn van het merk, is een gloednieuw ontwerp dat de klassieke look, sound en feel van Harley-Davidson Big Twin-krachtbronnen combineert met verbeteringen op alle aspecten van motorblok-performance. “De Milwaukee-Eight rolt de rijke geschiedenis van Harley-Davidson Big Twins de toekomst binnen”, vertelt Chief Powertrain Engineer Alex Bozmoski. "Met respect voor het essentiële Big Twin-karakter, hebben we een compleet nieuw motorblok ontwikkeld. Ieder aspect van performance, duurzaamheid en styling is verbeterd op basis van input van Harley-Davidson-klanten overal ter wereld.
De klassieke 45-graden V-Twin-cilinderhoek is behouden, maar de Milwaukee-Eight produceert tot elf procent meer koppel dan eerdere modellen en heeft vierkleps cilinderkoppen die vijftig procent meer inlaat- en uitlaat flowcapaciteit hebben. Het Milwaukee-Eight-motorblok heeft balansassen die 75 procent van de primaire vibraties bij een stationair toerental elimineren, met behoud van het klassieke gevoel van een Harley V-Twin en met een soepele motorloop op hogere snelheden. De nieuwe, lagere omloopsnelheid van de Milwaukee-Eight-motoren levert de rijder en passagier meer comfort op. Ondanks zijn grotere vermogen is de Milwaukee-Eight zuiniger in vergelijking met vorige modellen. De Milwaukee-Eight is leverbaar in twee uitvoeringen. De Milwaukee-Eight 107 (107 CID/1745cc) en Twin-Cooled Milwaukee-Eight 107 (107 CID/1745cc) voor standaard modellen en de Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114 (114 CID/1870cc) voor Harley-Davidson Custom Vehicle Operations (CVO) modellen.
Link: meer informatie over de Milwaukee Eight 107 & 114 ci motorblokken vindt u hier
Nieuwe Touring-vering
De volledig nieuwe componenten van de voor- en achtervering verbeteren comfort, controle en performance van alle 2017 Harley-Davidson Touring-modellen. Nieuwe achterschokbrekers met emulsie-technologie geven vijftien tot dertig procent meer instelbaarheid voor de veervoorspanning dan vorige Touring-schokbrekers en laten zich met een enkele knop hydraulisch verstellen. “Je kunt nu je veervoorspanning aanpassen op je rijklare gewicht zonder gereedschap of een luchtpomp”, vertelt Paul James, Harley-Davidson Director of Motorcycle Product Planning. "Eenmaal ingesteld verslapt de veervoorspanning niet en hoef je er niet meer naar om te kijken." De voorvering heeft nieuwe Showa SDBV veringtechnologie die de dempingsperformance van een race-geörienteerde cartridge-voorvork levert, met een lineair dempingskarakter en minder gewicht.
Screamin’ Eagle Performance
Harley-Davidson Screamin’ Eagle Performance brengt een hele serie ECE-gecertificeerde producten voor Touring-modellen, waaronder Street Cannon Slip-On-dempers en Heavy Breather Performance, Ventilator en High-Flow-luchtfilters. Daarnaast kunnen rijders met de nieuwe Screamin’ Eagle Milwaukee-Eight Stage I, II, III en IV kits de performance van hun bike aanzienlijk upgraden en toch blijven voldoen aan de geldende wet- en regelgeving; van meer vermogen bij het inhalen tot een totale motorupgrade voor maximale performance (wet- en regelgeving verschilt per land).
Harley-Davidson Custom Vehicle Operations
Harley-Davidson Custom Vehicle Operations (CVO)-modellen combineren in 2017 prestige en performance in drie limited-edition factory-custom-motoren.
• De 2017 CVO Limited heeft verbeterde en verfijndere performance dankzij het Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114-motorblok en heeft een soepelere handling dankij de nieuwe vering. Ook nieuw voor 2017 zijn de Contrast Chrome Slicer-wielen en het nog comfortabelere zadel. De CVO Limited heeft ook nieuwe custom-lak in vier nieuwe kleurencombinaties.
• De 2017 CVO Street Glide combineert het vermogen van het nieuwe Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114-motorblok, de verfijndere handling performance van de nieuwe vering, en een vier-speaker, 600-watt Boom!audiosysteem dat state-of-the-art audioperformance levert. Ook nieuw voor 2017 zijn de gerestylede zadelcover en de powerlocks voor de zadelkoffers en de voorvork, die je bedient met een enkele veiligheids-fob. De CVO Street Glide is voor 2017 leverbaar in vier nieuwe kleurencombinaties.
• De 2017 CVO Pro Street Breakout combineert hoogwaardige performance met een lange, krachtige look en vette drag-racing attitude. Met unieke afwerkingen en texturen geeft de CVO Pro Street Breakout de CVO-lijn een heel donker randje. De CVO Pro Street Breakout wordt aangedreven door het luchtgekoelde Screamin’ Eagle Twin Cam 110B V-Twin-motorblok. Hij is leverbaar in drie kleurencombinaties, waaronder het nieuwe Starfire Black/Scorched Apple.
Krachtige cruiser line-up
Met de High Output Twin Cam 103-standaard in alle 2017 Softail-modellen en de S-Series-cruisers met het Screamin’ Eagle Twin Cam 110-motorblok, biedt Harley-Davidson haar meest krachtige cruiser line-up ooit aan.
Wat gebeurt er als je Roland Sands de vrije hand geeft om een Ducati XDiavel te stylen? Dan krijg je een heel coole uitvoering van een bike die er van zichzelf al beestachtig uitzag. Het doel van deze transformatie was om te laten zien dat je zonder al teveel moeite deze Ducati naar je eigen hand kunt zetten.
De enige grote verandering aan het chasis van de motor, is het gebruik van een 19-inch wiel in plaats van de standaard 17-inch versie. In 3 maanden tijd zette Sands deze motor in elkaar en alles wat hij tijdens deze periode leerde, heeft hij omgezet in een custom onderdelen- en accessoireslijn. Die lijn staat vanaf nu in de Ducati Performance catalogus, zodat elke XDiavel-bezitter ook aan de gang kan. In feite zou je daarmee dus deze RSD-versie na kunnen bouwen. Roland Sands noemt deze machine een 'wolf in wolfskleren'. Omdat hij al erg onder de indruk was van de snelheidsmachine, heeft hij ervoor gekozen de inhoud zoveel mogelijk te laten voor wat 'ie is en zich te concentreren op de buitenkant. De RSD Ducati XDiavel werd vorige week onthuld tijdens Sturgis Motorcycle Rally in South Dakota (VS).
Harley-Davidson is beboet door de Environmental Protection Agency (EPA), de milieutoezichthouder in de Verenigde Staten. Er is een schikking is getroffen waarbij Harley-Davidson 12 miljoen dollar aan boete zal betalen en nog eens 3 miljoen dollar zal investeren in een project voor schone lucht.
De EPA is van mening dat H-D met de verkoop van Pro Super Tuner apparaten van de Screamin' Eagle-lijn de emissie-eisen wilde omzeilen. Dit is een aparaat waarmee de software van de motor aan te passen is. Volgens de EPA overtreedt Harley-Davidson hiermee de wetten voor luchtkwaliteit. De toezichthouder claimt dat tussen 2008 en 2015 zo'n 400.000 van deze apparaten zijn verkocht. De boete hiervoor houdt dus een financiële vergoeding in van $15 miljoen dollar totaal, plus de eis dat de motorfabrikant stopt met het maken en installeren van de apparatuur.
In een reactie laat Harley -Davidson weten dat ze het niet eens zijn met het standpunt van de EPA. De tuner was volgens de motorbouwer ontworpen en bedoeld voor het aanpassen van motors voor deelname aan wedstrijden op afgesloten circuits - dus niet op de openbare weg. "Deze schikking is geen erkenning van aansprakelijkheid, maar in plaats daarvan staat het symbool voor een compromis van goed vertrouwen met de EPA, op gebieden waar we de wet verschillend interpreteren (...)", aldus Ed Moreland, Government Affairs Director bij Harley-Davidson.
De R NineT van BMW zal volgend jaar vergezeld worden door 3 varianten. Één daarvan is de R NineT Scrambler die vorige herfst zijn debuut maakte op de motorbeurs in Milaan. Daar komen de R NineT Pure en de R NineT Racer bij.
De vier modellen zullen allemaal hetzelfde 1170 cc motorblok hebben. BMW zegt dat die luchtgekoelde boxermotor aan de Euro-4 eisen voldoet. Het is nog niet met zekerheid te zeggen hoe de varianten Pure en Racer er precies uit komen te zien. Van de Racer-uitvoering wordt gedacht dat die meer het type caféracer wordt. De Pure zal meer een laid-back uiterlijk krijgen, zo wordt gegokt. Dit is gebaseerd op de NineT Lac Rose conceptbike (foto onder) die in juni werd getoond op Wheels and Waves in Biarritz. Er wordt verwacht dat BMW de Pure en Racer modellen op de komende twee grote motorbeurzen (Intermot en EICMA) gaat onthullen.
Zelfs Harley-Davidson ontkomt niet aan het aanmelden van nieuwe motorblokken bij milieuwaakhond EPA, waardoor we nu al meer weten over de twee nieuwe motorblokken die eraan komen voor de Electra Glide, Road Glide, Ultra Limited, CVO Street Glide, CVO Ultra Limited en de Tri Glide driewieler. Volgens de gegevens van de EPA komt Harley ter vervanging van de Twin Cam nu met een 1746cc (107ci) motorblok, met tegelijkertijd ook een 1868cc (114ci) blok voor de CVO modellen. Beide blokken krijgen nu vier kleppen per cilinder, totaal acht stuks dus voor de V-Twins. De Amerikaanse media noemt de blokken naar aanleiding van de aanvraag al de "Milwaukee Eight", al lijkt de kans klein dat Harley deze benaming zelf ook als officiële benaming zal gaan voeren. Als dit toch gebeurt zou dat kunnen slaan op het aantal kleppen of op de achtste generatie motorbloklen na de F-Head, Flathead, Knucklehead, Panhead, Shovelhead, Evolution en Twin Cam.
Hoogtoerig sterker
Volgens de aanvraag zal het 1746cc (107 ci) blok er 92,5 pk bij 5000 toeren uithalen, waar de Twin Cam er nu 80,5 produceert, maar dat is dan wel al bij 4000 toeren. Voor de CVO's zal het zelfs 100,6 pk worden, da's flink meer dan de 87,2 van nu, al stijgt ook hier het toerental waarbij het meeste vermogen afgegeven wordt. Overigens werd er nog niks bekend gemaakt over het gebruik van vloeistofkoeling. Fans en kopers slikten de invoering van de Twin Cooling uiteindelijk zeer makkelijk, zodat HD mogelijk meer blokken van koelvloeistof zal gaan voorzien. Vaak is dit de enige mogelijkheid om motoren door de steeds strenger wordende milieukeuringen te krijgen, waarbij vooral Euro4 in Europa zeer streng is.