Door onze buren van Testmotor.nl werden in Spanje de allereerste 2018 Harley-Davidson Softails, dus die met het nieuwe lucht/olie gekoelde Milwaukee Eight motorblok, tijdens twee dagen rijden aan de tand gevoeld. De mazzelaars reden met de Breakout, Heritage Classic, Fat Bob en Street Bob, de hele test is met testvideo en heel veel foto's op Testmotor te lezen. Hieronder vind je alvast een samenvatting van de conclusie van hun verhaal:

"Het is echt knap wat de Amerikanen aan 2018 Softails neerzetten; een overweldigende keuze uit 12 zéér goed uitziende modellen met zéér lekker lopende motorblokken, waarbij er tussen al die modellen ook ècht duidelijke verschillen zijn. Een opvallende prestatie, vooral als je bedenkt dat altijd maar weer die enorme geschiedenis gerespecteerd moet worden. Als belangrijkste conclusie moeten we dan ook melden dat een serie proefritten verplicht zou moeten worden gesteld voor aankoop. Toch zal het uiterlijk voor de meeste kopers de belangrijkste keuzefactor zijn, met daarbij voor de hand liggende rijeigenschappen als gevolg. Inderdaad gaat de lage, lange Breakout het liefst rechtuit en krijg je met hoog opgetrokken knieën meer grondspeling op de Street Bob, zo simpel is het. Maar daaronder is die combinatie van motorblok, frame, verborgen achterschokdemper en smetteloze afwerking een garantie dat de 2018 Harley-Davidson Softails allemaal uitstekende motorfietsen zijn."

Link: complete test 2018 Harley-Davidson Softail modellen: Breakout, Heritage Classic, Fat Bob en Street Bob

Test 2018 Harley Davidson Softail Fatbob action


Na een lange aanloop is het dan nu toch zover: Yamaha heeft haar nieuwste luxe touringmodel onthuld. De nieuweling heeft officieel 2018 Yamaha Star Venture, waarbij er ook nog een Transcontinental versie wordt verkocht die van de nodige extra's is voorzien. Basis van het geheel is het bekende 103 ci (1854 cc) motorblok, wat we in Europa goed kennen uit de inmiddels van de markt gehaalde Midnight Star en de nog wel verkrijgbare XV1900. Dit motorblok is wel luchtgekoeld, waardoor het maar de vraag is of dit aan de nieuwe Euro4-norm gaat voldoen, wat bepalend zal worden of de Venture naar Europa komt of niet. Overigens is het blok niet helemaal gelijk, Yamaha claimt vooral flink meer koppel.

In een markt waar Harley al jaren de baas is, moet Yamaha het van klanten hebben die wel eens wat nieuws willen. Dat zit hem deels in het opvallende uiterlijk, van een afstand zal goed te zien zijn dat dit géén Harley is. Daarnaast heeft de Japanse fabrikant een aantal technische nieuwigheden meegenomen. Opvallendste daarvan is traction control (TC). Misschien niet echt heel erg nodig op een motorfiets met (gokje:) 100 PK en een enorm rijklaar gewicht van 450 kilo, maar hé, zeiden we dat eerst ook niet over ABS? Feit is namelijk wel dat de Yamaha een flinke 170 Nm aan koppel belooft, dan is TC een prima vangnet als je de bocht uit komt blazen!

De TC is mogelijk door het ride-by-wire, wat er ook voor zorgt dat er nu gekozen kan worden uit verschillende driving modes, zoals sportief of juist rustig, wat dan door aanpassingen aan ontsteking en injectie voor een ander rijkarakter zorgt. Overigens duidt juist deze techniek weer wel op de mogelijke haalbaarheid van Euro4, dus wie weet zien we de Venture ooit toch in Europa. Andere belangrijke features zijn vooral te vinden in de uitrusting. Een meer dan knap infotainment systeem ziet er op de video al strak uit, op de Transcontinental-versie komt daar nog navigatie en 'sattelite' streaming radio bij. Standaard is de Venture voorzien van Sure-Park, een elektrische aandrijving die zowel vooruit als achteruit werkt om stapvoets rijden bij parkeren (veel) makkelijker te maken. 

Nog wat afmetingen dan: het zadel zit net onder de 70 centimeter dichtbij de grond, terwijl de totale lengte van de Venture een flinke 270 centimeter is. In de tank gaat 25 liter. Qua ergonomie belooft Yamaha dat er veel verstelbaar is voor zowel de zitpositie als de windbescherming. Zaken die ons verder opvielen: een stalen frame in plaats van licht aluminium, riemaandrijving in plaats van een ketting, keyless contact, 5 èn 6 zijn een overdrive, zadelverwarming voor zowel berijders als passagier en handvatverwarming standaard. Net als de cruise control en de 140 liter bagageruimte. Qua prijs zet Yamaha niet voorzichtig in: de Venture heeft in Amerika een "vanaf" prijs van 24.999 dollar. Best veel, want een kale (!) Harley Street Glide kost daar 21.000 dollar. Dan mage je nog wel kiezen uit rood of grijs, officieel heet dat Granite Gray of Raspberry Metallic. 


In juni van dit jaar presenteerde Yamaha Motor USA al de gloednieuwe Star Venture, daar komt vanaf nu ook de Star Eluder bij. De Eluder is de 'bagger" versie van de Venture, behalve de lagere ruit is er op het eerste gezicht weinig verschil tussen beide modellen, al is de Eluder wel 3000 dollar goedkoper dan de luxe ogende Venture. Dit komt voornamelijk door het ontbreken van de topkoffer met passagierskussen, het hoge windscherm en vooral het elektrische Sure-Park systeem, waarmee de Venture elektrisch zowel voor- als achteruit kan manoeuvreren. 

Ook in de technische gegevens zit weinig verschil, maar de Eluder is door het ontbreken van de genoemde items wel 45 kilo lichter, waarmee het gewicht rijklaar alsnog op een forse 396 kilo komt. Motorblok is voor beide modellen de ook in Europa bekende V-twin met 1854 cc, dit blok zat hier ook in de XV1900A Midnight Star en moet nu 170 Nm via een aandrijfriem aan koppel leveren, dat is 20 Nm meer dan in de Midnight Star. Ook hier is het elektronische verhaal goed voor elkaar: drive by wire, riding modes en cruise control zijn standaard. 

Vraag is nog steeds of de Venture en/of Eluder ooit naar Europa kunnen komen. Yamaha levert in Nederland nog steeds de XV1900A Midnight Star, wat moet betekenen dat dit model Euro4 gehomolgeerd is, ondanks het luchtgekoelde blok. Daarbij is de aanwezigheid van ride-by-wire essentieel voor het halen van de strenge emissie-eisen, wat er dus op zou kunnen duiden dat de nieuwe modellen in principe aan Euro4 zouden kunnen voldoen. Vraag is dan alleen of Yamaha daar wel trek in heeft, de markt voor dergelijke machines is in Europa zo klein, dat ze mogelijk geen reden zien om het hele circus van homologatie en after sales op te tuigen. 

Check de MEGA-fotogallery op onze Facebookpagina (en like de pagina!): https://www.facebook.com/pg/Cruizem/photos/?tab=album&album_id=1393280884123490 

2018 Yamaha Star Eluder 32


De Tsjechische motorfabrikant Jawa heeft de 350 OHC onthuld. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft dit nieuwe model een 350cc ééncilinder motor. Deze retro-uitziende motorfiets moet de concurrentie aangaan met Royal Enfield. 

 2017 Jawa 350 ohc 1

Specificaties
Dit model gebruikt een kopie van de Honda XR400 motor, gebouwd door het Chinese Shineray, maar dan met brandstofinjectie. Daarmee produceert 'ie 26 pk en 31 Nm. Het is de eerste Jawa met ABS en hij is Euro4 goedgekeurd. De topsnelheid ligt rond de 120 km p/u. Verder is het een relatief lichtgewicht met 154 kg en kan er 17 liter brandstof in de tank. Remmen doe je met een 305mm enkele remschijf aan de voorkant en een 160mm trommelrem bij het achterwiel. 

Concurrent Royal Enfield
Jawa is onderdeel van de Indiase gigant Mahindra, die ook eigenaar is van BSA. Daarmee wordt verwacht dat deze motor in India de strijd aan zal gaan met Royal Enfield. In de jaren '70 en '80 was Jawa immens populair in India, maar werd uiteindelijk de fabriek in 1996 gesloten. Het is nog niet bekend of/wanneer deze motor in Nederland te verkrijgen zal zijn. De Euro4 goedkeuring kan echter wel duiden op een introductie op de Europese markt. De nieuwprijs wordt geschat op € 3.750,-.   

  • Click to enlarge image 2017_Jawa_350_ohc_2.jpgClick to enlarge image 2017_Jawa_350_ohc_2.jpg
  • Click to enlarge image 2017_Jawa_350_ohc_3.jpgClick to enlarge image 2017_Jawa_350_ohc_3.jpg
  • Click to enlarge image 2017_Jawa_350_ohc_4.jpgClick to enlarge image 2017_Jawa_350_ohc_4.jpg
  • Click to enlarge image 2017_Jawa_350_ohc_5.jpgClick to enlarge image 2017_Jawa_350_ohc_5.jpg
  •  
View the embedded image gallery online at:
https://cruizem.nl/motornieuws.html#sigProId1adfd5dcd1


Nu moederbedrijf Polaris de stekker uit Victory Motorcycles heeft getrokken, kan eindelijk de volle focus op Indian Motorcycles gelegd worden. Dat is dan ook te zien, want eigenlijk zijn ze nu het enige Amerikaanse merk wat een klein beetje in de buurt van Harley kan komen. Om de druk erop te houden, breidt Indian de line-up voortdurend uit, wat gisteren resulteerde in een nieuw model: de 2018 Indian Scout Bobber. De naam verraadt het al: de Bobber is een kale, strakke versie van de Scout, met korte spatborden en (bijna) noppenbanden. Indian zegt er zelf "if less is more, this bike is loaded" over, maar eigenlijk is het dus vooral een hele sobere, woeste bobber. Leverbaar in elke kleur als het maar Thunder Black, Bronze Smoke, Star Silver Smoke of Indian Motorcycle is. Verder vooral weinig toestanden: een 65 centimeter laag zadel, de bekende 1130cc/68ci V-twin 100 pk, 97,9 Nm en 250 kilo rijklaar. Qua rijwielgedeelte zien we vooraan een standaard telescoopvork en achter stereodempers, aan de achterkant is hij één inch lager dan de standaard Scout, wat volgens Indian een "slammed stance" oplevert. Verder blijkt dat de motor op 16 inch gegoten wielen staat, waarop achter een 150 mm band komt, niet afwijkend van de Scout. Zoals de hele motor qua technische specs, die je hieronder kunt vinden.

2018 Indian Scout Bobber action 2


Harley-Davidson gaat de samenwerking aan met het Amerikaanse EagleRider, 's werelds grootste motorverhuurbedrijf. Goed nieuws dus voor iedereen die er altijd al van heeft gedroomd om op een Harley te gaan toeren in de Verenigde Staten. Door deze samenwerking kun je op de nieuwste Harley-modellen rijden, die je makkelijk kunt ophalen en weer inleveren bij de vele vestigingen van EagleRider in Noord-Amerika.

EagleRider


Ondanks de flink strengere Euro4 normen blijven de uitlaten van Jeckyll & Hyde gewoon legaal. Vooralsnog zijn kleppenuitlaten nog geen gemeengoed binnen de motorwereld, maar het is best mogelijk dat dit in de toekomst wel het geval zal worden. Milieu- en geluidseisen worden immers steeds strenger dus alles zal een E-keur moeten hebben en moeten voldoen aan de wetgeving. Toch willen motorrijders juist vaak meer en vooral mooier geluid. Bij veel auto’s uit het topsegment voert de fabrikant de uitlaat al op een dergelijke manier met een klep uit, dus het is een kwestie van tijd tot motorfabrikanten dit overnemen. Voor degenen die dat niet doen, of als een ander geluid gewenst is, biedt Dr. Jekill & Mr. Hyde een goeie oplossing. 

Link: Lees het hele testverhaal en fabrieksbezoek van onze vrienden van Testmotor, check ook de video's!


Als antwoord op de gerestylede Harley-Davidson Road King, komt Indian nu ook met 2 nieuwe versies van de Chieftain: de Limited en Elite. Deze modellen hebben wat minder tierelantijntjes en hebben meer een bagger-look, waardoor ze agressiever ogen. Vooral de Indian Chieftain Elite is een bijzonder model.

2017 Indian Chieftain Limited Elite


Oliepeil Blogs