Naast de updates op de hele Touring lijn krijgt ook de CVO (Custom Vehicle Operations) een update. De Touring modellen die als CVO besteld worden door klanten worden voorzien van het Screamin’ Eagle Milwaukee-Eight 114 ci (1868 cc) motorblok. Op de Touring modellen heeft dit blok het Twin Cooling systeem, dat inhoudt dat het blok ook vloeistofkoeling heeft, naast de precisie oliekoeling. Elk 114 ci blok is door een enkele monteur met de hand in elkaar gezet. Elke CVO motor wordt geproduceerd in een gelimiteerde oplage. Naast het nieuwe blok zijn de CVO modellen nu ook voorzien van power locks op de koffers, fork lock en een key fob die dit alles kan aansturen.

CVO Street Glide
De Street Glide is voorzien van het Premium Boom Audio infotainment systeem met 3-weg speakers voor en achter, twee 300W versterkers en een custom getunde equalizer. Daarnaast komt de Street Glide met speciale lakopties. De veerweg is net als bij de gewone Street Glide Special 98 mm. Het blok is uitgevoerd in de Black Granite finish met Screamin’ Eagle inserts en badges, een ander luchtfilter met “ventilator” design, het dashboard heeft een makeover gekregen en de tank console en het luchtfilter hebben een speciale insert voor de CVO modellen. Als laatste is er een speciaal zadeldek geplaatst. Hij is in vier two tone kleuren leverbaar: Candy Cobalt/Indigo Ink, Sunburst Orange/Starfire Black, Dark Slate Candy, Arctic Black en Starfine Black, Atomic Red. Voor de CVO Street Glide hanteert Harley-Davidson volgens de Nederlandse website een vanaf prijs van € 45.700,-.

Harley Davidson CVO Street Glide 2017

CVO Limited
De CVO Limited is dezelfde motor als de CVO Street Glide, echter nu met topkoffer en een luxe zitting voor de passagier. Daarnaast heeft de Limited een langere veerweg van 117 mm. Het blok is ook hier uitgevoerd in Black Granite finish met Screamin’ Eagle inserts en badges een “Ventilator” luchtfilter en een ander dashboard en inserts in de tankconsole en op het luchtfilter. De CVO Limited is leverbaar in de two tone kleuren Palladium Silver/Phantom Blue with Wicked Sapphire, Black Garnet/Electric Red Pearl with Carbon Dust, Stardust Silver/Palladium Silver with Carbon Dust en Spiked Olive/Serpentine Green with Carbon Dust. De genoemde vanaf prijs staat op € 48.700,-.

Harley Davidson CVO Limited 2017

CVO Pro Street Breakout
De Softail CVO Pro Street Breakout wordt gemaakt in gelimiteerde oplage en met heel veel oog voor detail en afwerking. Hij krijgt een donkerdere look met meer structuur. De Softails voor 2017 moeten het nog doen met het Twincam blok, en daarom komt in deze CVO het Screamin’ Eagle 110 ci (1800 cc) blok. Het blok, de versnellingsbak, de velgen, de olietank, het stuur en zelfs de voorpoten zijn allemaal in zwart uitgevoerd. Hij wordt leverbaar in Starfire Pearl/Scorched Apple, White Gold/Starfire Black en Starfire Black/Starfire Black en is te rijden vanaf € 32.500,-.

Harley Davidson CVO Pro Street Breakout 2017


Harley-Davidson is beboet door de Environmental Protection Agency (EPA), de milieutoezichthouder in de Verenigde Staten. Er is een schikking is getroffen waarbij Harley-Davidson 12 miljoen dollar aan boete zal betalen en nog eens 3 miljoen dollar zal investeren in een project voor schone lucht.

 Harley Davidson Screamin Eagle

De EPA is van mening dat H-D met de verkoop van Pro Super Tuner apparaten van de Screamin' Eagle-lijn de emissie-eisen wilde omzeilen. Dit is een aparaat waarmee de software van de motor aan te passen is. Volgens de EPA overtreedt Harley-Davidson hiermee de wetten voor luchtkwaliteit. De toezichthouder claimt dat tussen 2008 en 2015 zo'n 400.000 van deze apparaten zijn verkocht. De boete hiervoor houdt dus een financiële vergoeding in van $15 miljoen dollar totaal, plus de eis dat de motorfabrikant stopt met het maken en installeren van de apparatuur.

In een reactie laat Harley -Davidson weten dat ze het niet eens zijn met het standpunt van de EPA. De tuner was volgens de motorbouwer ontworpen en bedoeld voor het aanpassen van motors voor deelname aan wedstrijden op afgesloten circuits - dus niet op de openbare weg. "Deze schikking is geen erkenning van aansprakelijkheid, maar in plaats daarvan staat het symbool voor een compromis van goed vertrouwen met de EPA, op gebieden waar we de wet verschillend interpreteren (...)", aldus Ed Moreland, Government Affairs Director bij Harley-Davidson.


Harley-Davidson heeft voor 2017 de Touring lijn een update gegeven. Het grote nieuws kwam natuurlijk gisteren al, toen Harley het Milwaukee-Eight blok onthulde in Boston. Dit blok wordt komend jaar alleen geleverd in de Touring modellen, wat betekent dat de Softail en Dyna motoren het nog met de Twincam moeten doen. Per Touring model kan het verschillen welk blok er in de motor wordt gezet. Hieronder vind je per model welk blok er in ligt. Ook hebben wij via de website van Harley-Davidson Nederland de prijzen voor de Nederlandse markt vermeld. Op de alle motoren is een basis glanslak en een Two tone lak leverbaar. Daarnaast is er vaak metallic lak en de Hard Candy Custom kleuren leverbaar. Daarnaast wordt in de prijslijst een “Custom Color optie” aangeboden. Dit zijn kleurstellingen die via het accessoiresboek bij de dealer te bestellen zijn. Denk bijvoorbeeld aan special paint, of kleurstellingen die zelden voorkomen.

Vering
Naast het nieuwe blok heeft Harley-Davidson de voor- en achtervering van alle Touring modellen aangepast. De achterveer is net zoals vorig jaar met een draaiknop instelbaar, maar in plaats van dat er nu alleen op staat dat je hem harder of zachter kunt afstellen, kan dit nu op gewicht. Zo kun je bijvoorbeeld je motor anders afveren wanneer je vol bepakt op vakantie gaat met passagier, of wanneer je een middagje alleen op pad gaat. De achterschokbrekers maken verder gebruik van Emulsie technologie. Dit houdt in dat je vijftien tot dertig procent meer kunt instellen op de veervoorspanning en kun je met een enkele knop de hydraulische demping regelen.
De voorvering heeft nieuwe Showa SDBV veertechnologie die de dempingsperformance van een cartridge voorvork levert. Deze veerpoten hebben een lineair dempingskarakter, dit houdt in dat ze stugger worden, naarmate ze dieper inveren en wegen ze minder.

Uitlaat
De 2017 Touring modellen hebben een nieuw ontworpen uitlaat systeem gekregen. Zo zitten de einddempers lager en is de katalysator verplaatst. Hierdoor zou volgens Harley de passagier minder last hebben van de hitte die van de uitlaten af komt.

Screamin’ Eagle
Zoals altijd heeft ook Screamin’ Eagle, de tuning en sportdivisie van Harley Davidson een hele range producten onthuld voor de Milwaukee-Eight blokken. Zo zijn er de Street Cannon Slip-On-dempers en Heavy Breather Performance, Ventilator en High-Flow-luchtfilters. Daarnaast kunnen rijders met de nieuwe Screamin’ Eagle Milwaukee-Eight Stage I, II, III en IV kits hun motor upgraden van een klein beetje kietelen tot de stage vier, waarbij je er een compleet beest van maakt. Alle Screamin’ Eagle producten zijn ECE gecertificeerd, dus goedgekeurd in de meeste Europese landen. Vraag wel je dealer naar de regelgeving in Nederland en wat hier wel en niet mag.

Dan de verschillende types. De Touring familie bestaat net als vorig jaar uit de Road King, de Street Glide, Ultra Limited en de Road Glide. Zij hebben allemaal hetzelfde frame, met dezelfde wielmaat. De verschillen zitten in de uitvoering van een van deze vier modellen.

Road King
De Road King wordt uitgerust met het 107 ci (1745 cc) Milwaukee-Eight blok met precisie oliekoeling in de cilinderkoppen. En heeft in de voorvering een veerweg van 117 mm. Ook zijn er nieuwe kleurstellingen beschikbaar: Vivid Black, Laguna Orange, Billet Silver, Superior Blue/Billet Silver, Black Hills Gold/Black Quartz en Hard Candy Custom kleur Hard Candy Hot Rod Red Flake.
De prijzen van deze Road King variëren per kleurstelling.
Vivid Black € 28.200,-, Laguna Orange en Billet Silver € 2.480,- de Two tone kleuren kosten € 29.115,-, de Hard Candy Custom optie € 29.200,- een custom color optie zit op € 29.955,-.

Harley Davidson Road King 2017

Road King Classic
De Road King Classic is hetzelfde als hierboven benoemd, maar dan met een ’60 look. Zo zijn de aluminium gietwielen vervangen voor spaakwielen, zijn de banden voorzien van een whitewall en de harde koffers zijn vervangen voor leren tassen. Omdat in de jaren 60 ook andere kleuren gebruikt werden, heeft de Classic ook eigen kleuren meegekregen. Een Custom color optie en de Hard Candy Custom optie zijn niet leverbaar op de Road King Classic. In Vivid Black kost de Classic € 28.200,- in Crushed Ice Pearl € 28.480,- en de Two Tone kleuren Mysterious Red Sunglo/Velocity Red Sunglo en Billet Silver/Vivid Black kosten € 29.115,-

Harley Davidson Road King Classic 2017

Street Glide Special
De Street Glide Special is een bagger pur sang. Dikke koffers, het Boom Box 6.5GT audio systeem en tweekleurige gegoten aluminium wielen. De Street Glide Special is uitgevoerd met 107 ci blok, zoals deze ook in de Road King ligt. De voorvering heeft dezelfde Showa technologie, maar heeft een veerweg van 98 mm. Deze bagger is leverbaar in de hoogglans kleuren Vivid Black, Crushed Ice Pearl, Velocity Red Sunglo en Superior Blue, de matte kleuren Charcoal Denim en Black Denim en de Hard Candy Custom kleuren Hard Candy Black Gold Flake, Hard Candy Hot Rod Red Flake en Hard Candy Mystic Purple Flake.
In Vivid Black kost de Street Glide Special € 30.990,- wil je een hoogglans kleuroptie dan betaal je hem vanaf € 31.270,- de Hard Candy Custom kleuren kosten € 31.990,- en wil je een custom color optie dan is dit mogelijk vanaf € 32.745,-.

Harley Davidson Street Glide Special 2017

Ultra Limited
De Ultra Limited is in feite een uitgedoste versie van de Street Glide. Ook in deze toermotor zit het 107 ci blok, maar nu met Twin Cooling. Dit houdt in dat de belangrijkste componenten van het blok (de cilinderkop en de uitlaatpoorten) vloeistofgekoeld zijn, terwijl de rest van het blok net als bij de andere Milwaukee-Eight blokken luchtgekoeld is, met oliegekoelde delen er in. Een veerweg voor van 117 mm zorgt voor comfort op straat. Naast dat de Ultra Limited een topkoffer heeft gekregen en standaard is uitgerust met beenkappen, daar zitten namelijk de radiatoren voor de vloeistofkoeling, heeft hij ook altijd de Daymaker led koplamp met daarnaast de Daymaker schijnwerpers.
Naast de Ultra Limited heeft Harley dit jaar ook opnieuw de Ultra Limited Low in het programma. Dit is dezelfde motor, die in dezelfde kleuren leverbaar is voor dezelfde prijzen. Enkel zit er een ander stuur op zodat kleinere berijders er goed bij kunnen en is de motor verlaagd zodat zelfs rijders van 1,65 meter nog hun voeten vlak op de grond kunnen krijgen. De Ultra Limited is leverbaar in de glanslak Vivid Black, metallic lak Black Quartz en de two tone kleuren Bonneville Blue/Fathom Blue, Charcoal Denim/Black Denim, Black Hills Gold/Black Quartz, Superior Blue/Billet Silver, Mysterious Red Sunglo/Velocity Red Sunglo en Billet Silver/Vivid Black.
De vanafprijzen van de Ultra Limited zijn voor Vivid Black € 34.600,-, de metallic lak kost € 34.880,-, two tone kleuren kosten € 35.515,- en de custom color optie kost € 36.355,-.

Harley Davidson Ultra Limited 2017

Road Glide Special
De Road Glide Special is de boze broer van de Street Glide Special. Met de grote kuip ziet hij er een stuk agressiever uit dan de Street Glide en stuurt hij lichter omdat de kuip is gemonteerd aan het frame, in plaats van op het stuur. De kuip is verder de behuizing voor meerdere meters, 2 opbergvakken, waarvan er in 1 ook een USB aansluiting zit en de Road Glide is altijd voorzien van een 6,5” infotainment systeem. De koplampen zijn net als in 2016 volledig voorzien van led verlichting. Verder is de Road Glide grotendeels vergelijkbaar met de Street Glide. Het 107 ci blok is gemonteerd, een 98 mm veerweg aan de voorkant en leverbaar in Hard Candy Custom en custom color kleurstellingen. De Road Glide is leverbaar vanaf € 31.500,-. Daarvoor wordt ‘ie geleverd in Vivid Black. De metallic en matte kleuropties Black Denim,Superior Blue, Laguna Orange, Velocity Red Sunglo en Olive Gold krijg je voor € 31.780,-, De Hard Candy Custom kleuren Hard Candy Black Gold Flake, Hard Candy Mystic Purple Flake en Hard Candy Hot Rod Red Flake zitten op € 32.500,- en een custom color optie is leverbaar voor 33.255,-.

Harley Davidson Road Glide Special 2017

Road Glide Ultra
De Road Glide Ultra heeft standaard een hogere ruit dan de Road Glide Special, heeft het Twin Cooling 107 ci blok een topkoffer en een fatsoenlijke zit voor de passagier met rugleuning en armsteunen. Heeft de langere veerweg van 117 mm maar is verder gelijk aan de Road Glide Ultra.
De Road Glide Ultra is niet leverbaar in Hard Candy Custom kleuren, maar wel in Vivid Black en Black Quartz en de two tone kleuren Billet Silver/Vivid Black, Mysterious Red Sunglo/Velocity Red Sunglo, Black Hills Gold/Black Quartz en Bonneville Blue/Fathom Blue en de Custom color optie is ook leverbaar op deze toerbuffel. De Vivid Black versie heeft een verkoopprijs van 33.400,-, Black Quartz kost € 33.680,-, de two tone kleuren kosten 34.315,- en de custom color optie kost 35.155,-.

Harley Davidson Road Glide Ultra 2017


De R NineT van BMW zal volgend jaar vergezeld worden door 3 varianten. Één daarvan is de R NineT Scrambler die vorige herfst zijn debuut maakte op de motorbeurs in Milaan. Daar komen de R NineT Pure en de R NineT Racer bij.

BMW R NineT Scrambler

De vier modellen zullen allemaal hetzelfde 1170 cc motorblok hebben. BMW zegt dat die luchtgekoelde boxermotor aan de Euro-4 eisen voldoet. Het is nog niet met zekerheid te zeggen hoe de varianten Pure en Racer er precies uit komen te zien. Van de Racer-uitvoering wordt gedacht dat die meer het type caféracer wordt. De Pure zal meer een laid-back uiterlijk krijgen, zo wordt gegokt. Dit is gebaseerd op de NineT Lac Rose conceptbike (foto onder) die in juni werd getoond op Wheels and Waves in Biarritz. Er wordt verwacht dat BMW de Pure en Racer modellen op de komende twee grote motorbeurzen (Intermot en EICMA) gaat onthullen. 

BMW R NineT Lac Rose Concept


 De nieuwe Milwaukee-Eight-motorblokken drijven ieder 2017 Harley-Davidson Touring- en Trike-model aan. Milwaukee-Eight-motorblokken zijn er in twee groottes en drie varianten: 

- Milwaukee-Eight 107 (107 CID, 1745cc) met precisie-oliegekoelde cilinderkoppen voor de Street Glide Special, Road Glide Special, Road King/Road King Classic en - - Freewheeler modellen.
- Twin-Cooled Milwaukee-Eight 107 (107 CID, 1745cc) met vloeistofgekoelde cilinderkoppen voor de Ultra Limited/Ultra Limited Low, Road Glide Ultra en Tri Glide Ultra modellen.
- Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114 (114 CID,1870cc) met vloeistofgekoelde cilinderkoppen voor de CVO Limited en CVO Street Glide modellen.

Het volledig nieuwe Harley-Davidson Milwaukee-Eight-motorblok, de negende opeenvolgende iconische Big Twin van het merk, levert meer vermogen en een betere rijervaring voor rijder en passagier, met behoud van de iconische look, sound en feel van zijn voorgangers. Met een volledig nieuw design levert de Milwaukee-Eight een snellere gasrespons, meer vermogen bij het inhalen, een betere sound, soepeler rijgedrag en meer van het gevoel dat rijders verwachten van een Harley-Davidson Touring-motorblok. 

“Het leidende principe achter het Milwaukee-Eight-motorblok was het klantonderzoek dat wij over de hele wereld doen”, vertelt Scott Miller, Harley-Davidson Vice-President of Styling and Product Development Strategy. “Rijders vroegen ons om een nieuw motorblok dat hun touring-rijervaring op alle mogelijke manieren zou verbeteren. Diezelfde rijders eisten ook dat we trouw zouden blijven aan onze geschiedenis en de essentiële elementen van een Harley-Davidson V-Twin zouden respecteren. Dat was dus nogal een uitdaging, maar we zijn erin geslaagd. Met de Milwaukee-Eight hebben we een nieuw tijdperk van Harley-Davidson power, performance en innovatie gesmeed.”

Harley Davidson Milwaukee Eight engine

Meer vermogen
Iedere Milwaukee-Eight produceert tot elf procent meer koppel dan zijn voorganger in dat Touring-model (varieert per model). Behalve een grotere motorinhoud heeft de Milwaukee-Eight een hogere compressieverhouding en vierkleps cilinderkoppen met vijftig procent meer inlaat en uitlaat flowcapaciteit. De kleppen hoeven nooit te worden vervangen, omdat dankzij het design van de tuimelaars de klepspeling in de fabriek voor altijd juist gesteld kan worden. Dubbele bougies in iedere cilinder zorgen voor een efficiëntere verbranding. Een met een enkele riem aangedreven nokkenas is lichter, mechanisch minder complex en vermindert wrijving en geluid.

“Het Milwaukee-Eight-blok heeft het klassieke Harley-Davidson 45-graden V-Twin-design”, vertelt Alex Bozmoski, Harley-Davidson Chief Powertrain Engineer, leider van het developmentteam. “Ook heeft hij de vermogenskarakteristiek die de echte erfenis is van de Harley-Davidson Big Twin: veel low-end koppel met een brede, vlakke vermogenscurve in het middengebied, ideaal voor een touringrijder."

Snellere acceleratie
De Milwaukee-Eight weegt hetzelfde als zijn voorganger, dus al dat extra vermogen draagt direct bij aan meer performance bij het accelereren.
De Milwaukee-Eight 107 accelereert elf procent sneller van 0-100, ofwel twee tot drie motorlengtes, en elf procent sneller van 100-130 in de hoogste versnelling, ofwel een tot twee motorlengtes, vergeleken met de Twin Cam High Output 103. De Milwaukee-Eight 114 accelereert acht procent sneller van 0-100 en twaalf procent sneller van 100-130 dan de Twin Cam 110.

Zuiniger in verbruik
De door betere luchtstroom en verbranding verbeterde brandstofefficiency van de Milwaukee-Eight, onder andere door de twee bougies per cilinder, levert een lager brandstofverbruik op, afhankelijk van motorinhoud en model, en een groter bereik.

Lagere omlooptemperatuur
De Milwaukee-Eight vergroot het thermisch comfort van rijder en passagier dankzij lagere warmteopname, hogere warmteafgifte en een verbeterd uitlaatsysteem. Ieder Milwaukee-Eight-blok heeft een precisiekoeling-strategie op basis van de specifieke eisen van het model motorfiets, die gebruik maakt van een speciale flow van olie dan wel koelvloeistof rond de heetste delen van de cilinderkoppen. Een nieuwe knock-sensor voor iedere cilinder zorgt voor nog preciezere timing. De achterste uitlaatpijp is verplaatst en de katalysator is zo gepositioneerd dat hij warmte wegvoert van de passagier. Stationair toerental is verlaagd van 1.000 naar 850 tpm.

Verbeterde pasvorm
Een nieuw, smaller carterdeksel en het smalle profiel van het luchtfilter zorgen voor meer beenruimte rond het blok en maken het makkelijker bij de grond te komen. Alle door Milwaukee-Eight-blokken aangedreven modellen hebben een Assist and Slip Clutch met verbeterde hydraulische bediening, waardoor er zeven procent minder kracht nodig is voor de bediening ervan.

Minder vibraties
Het in rubber bevestigde Milwaukee-Eight-motorblok heeft een enkele balansas die 75 procent van de primaire vibraties bij stationair toerental elimineert. Dit levert een meer verfijnde, comfortable rijervaring op voor rijder en passagier, met behoud van het klassieke karakter van Harley V-Twin-motoren.

Rijker uitlaatgeluid
Lichtere kleppen, een enkele nokkenas, geoptimaliseerde designs en verbeterde aandrijflijncomponenten elimineren mechanische geluiden van de krachtbron. De inlaat en het luchtfilter zijn ontwikkeld om het inlaatgeluid te reduceren en de airflow te maximaliseren. Als gevolg hiervan is de Milwaukee-Eight mechanisch stiller, wat een rijker uitlaatgeluid oplevert. Hij voldoet overal ter wereld aan de geluidsemissie-eisen, terwijl hij toch onmiskenbaar gromt als een Harley-Davidson.

Verbeterd oplaadsysteem
Het oplaadsysteem van de Milwaukee-Eight levert bij stationair toerental tot vijftig procent meer output aan de accu, zodat hij de energievraag van tourrijders voor bijvoorbeeld accessoireverlichting, audioperformance of zadelverwarming probleemloos aan kan.

Nieuwe motorblokstyling
De Milwaukee-Eight heeft een strakke, moderne styling die tegelijk een diepe buiging maakt naar de rijke erfenis van eerdere Harley-Davidson Big Twin-motorblokken. “De Milwaukee-Eight is ontworpen om power uit te stralen”, vertelt Brad Richards, Harley-Davidson Director of Styling. “Ik vergelijk hem met de rug van een Olympische zwemmer: smal in de taille, maar breed en gespierd in de schouders.” “De kleppendeksels zien eruit alsof er huid strak over dikke spierballen is getrokken, alsof de tuimelaars zo uit het blok gaan knallen”, zegt Richards. “Voor het eerst sinds de Knucklehead maken de kleppendeksels duidelijk wat er daaronder allemaal aan de gang is. En ze zijn gigantisch. Als je op deze bike zit kun je naar beneden kijken en veel zien van het blok."

Link: meer informatie over de 2017 Harley-Davidson Tuuring modellen


Zelfs Harley-Davidson ontkomt niet aan het aanmelden van nieuwe motorblokken bij milieuwaakhond EPA, waardoor we nu al meer weten over de twee nieuwe motorblokken die eraan komen voor de Electra Glide, Road Glide, Ultra Limited, CVO Street Glide, CVO Ultra Limited en de Tri Glide driewieler. Volgens de gegevens van de EPA komt Harley ter vervanging van de Twin Cam nu met een 1746cc (107ci) motorblok, met tegelijkertijd ook een 1868cc (114ci) blok voor de CVO modellen. Beide blokken krijgen nu vier kleppen per cilinder, totaal acht stuks dus voor de V-Twins. De Amerikaanse media noemt de blokken naar aanleiding van de aanvraag al de "Milwaukee Eight", al lijkt de kans klein dat Harley deze benaming zelf ook als officiële benaming zal gaan voeren. Als dit toch gebeurt zou dat kunnen slaan op het aantal kleppen of op de achtste generatie motorbloklen na de F-Head, Flathead, Knucklehead, Panhead, Shovelhead, Evolution en Twin Cam.

Hoogtoerig sterker
Volgens de aanvraag zal het 1746cc (107 ci) blok er 92,5 pk bij 5000 toeren uithalen, waar de Twin Cam er nu 80,5 produceert, maar dat is dan wel al bij 4000 toeren. Voor de CVO's zal het zelfs 100,6 pk worden, da's flink meer dan de 87,2 van nu, al stijgt ook hier het toerental waarbij het meeste vermogen afgegeven wordt. Overigens werd er nog niks bekend gemaakt over het gebruik van vloeistofkoeling. Fans en kopers slikten de invoering van de Twin Cooling uiteindelijk zeer makkelijk, zodat HD mogelijk meer blokken van koelvloeistof zal gaan voorzien. Vaak is dit de enige mogelijkheid om motoren door de steeds strenger wordende milieukeuringen te krijgen, waarbij vooral Euro4 in Europa zeer streng is. 

2017 Harley Davidson 107 114 Milwaukee eight


Naast het nieuwe Milwaukee-Eight motorblok en de vernieuwde Touring modellen heeft Harley-Davidson ook enkele wijzigingen doorgevoerd voor de 2017 line-up. Het Milwaukee-Eight blok wordt in 2017 alleen in de Touring modellen gemonteerd, waardoor de Softails en Dyna’s het komend jaar nog moeten doen met de TwinCam 103 ci (1690 cc) en 110 ci (1800 cc) blokken.

De Softail CVO Pro Street Breakout ook een update gegeven. Het model wordt in gelimiteerde oplage geproduceerd en bezit net als in 2016 het Screamin’ Eagle 110 ci (1800 cc)blok. In het 2017 model zitten vijfspaaks gegoten alumium wielen met gedraaide spaken. Deze wielen zijn overigens volledig zwart gemaakt. Daarnaast heeft de CVO Pro Street Breakout een nieuw kleurenschema: “Scorched Apple and Starfire Black”, met handgeschilderde graphics.

Harley Davidson Softail Breakout CVO 2017

De Dyna Low Rider krijgt vanaf dit jaar de Keyless ignition zoals wij dit al kennen van de Softail en Touring modellen. De Low Rider heeft daarnaast standaard een aansluiting voor een acculader en wordt de motor leverbaar in nieuwe kleurstellingen. Dit zullen voor 2017 Vivid Black, Velocity Red Sunglo, Billet Siver/Vivid Black en New Bonneville Blue/Fathom Blue zijn.

Harley Davidson Dyna Low Rider 2017


Onofficiële bronnen melden dat Harley-Davidson eind deze maand het nieuwe 'Milwaukee Eight' blok gaat aankondigen voor modeljaar 2017. Dit blok zal voor zover bekend eerst alleen in de Touring modellen (Road King, Electra Glide, Street Glide en Road Glide) geleverd worden, en vanaf 2018 zal dit uitgespreid worden naar alle modellen voorzien van een Harley Big Twin. Dat wil zeggen de Dyna en Softail families.

Het Milwaukee eight blok draagt zijn naam volgens - de doorgaans goed ingewijdde- blogger Cyril Huze om 2 redenen: het blok wordt voorzien van 8 kleppen (4 per cilinder). Daarnaast wordt deze opvolger van de TwinCam het achtste bigtwin blok dat Harley in zijn geschiedenis gaat gebruiken. Deze Milwaukee Eight zal 107 Cubic Inch inhoud krijgen, wat neer komt op 1753cc. Ook zal er waarschijnlijk later nog een SE versie komen met 120 cubic inch, 1966 cc. Verdere updates in het blok zijn de enkele onderliggende nokkenas, de ontsteking wordt aangepast naar een single fire systeem en het blok zal luchtgekoeld zijn. Vooral dat laatste is opvallend, het is niet eenvoudig (en dus duur) om zonder vloeistofkoeling aan de moderne emissie-eisen te voldoen. Officiële informatie en foto's zijn er nog niet. Zodra er meer bekend wordt of er officiële informatie beschikbaar is vindt je dit op Cruizem.nl.

Harley Davidson 103 Cubic Inch TwinCam Fat Bob 2016


Oliepeil Blogs