De tweede editie van ‘Battle of the Kings’ is begonnen. In deze custom-competitie strijden Harley-Davidson-dealers uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika tegen elkaar om de titel ‘Custom King 2016’. De uitdaging is om een nieuwe Sportster Iron 883 zo origineel en creatief mogelijk te customizen, binnen een vastgesteld budget.

De Battle of the Kings is bedoeld voor medewerkers van Authorized Harley-Davidson dealers en wordt in twee rondes uitgevochten. De eerste is een nationale competitie om de winnende Custom King te per land te bepalen. Tot 18 april kan het publiek stemmen via www.h-d.com/customkings. Uit de publiekslievelingen kiest een jury de uiteindelijke winnaar per land. De winnende bikes gaan daarna in juni op voor een head-to-head tijdens een van de meest invloedrijke new-wave custom bike-events in Europa: Wheels & Waves in Biarritz. Een jury van ervaren custom bike-experts bepaalt daar wie de prestigieuze titel Custom King 2016 krijgt.

H D Battle of the Kings
Winnaar ‘Battle of the Kings’ 2015


In Californië kun je tegenwoordig geen nieuw model meer geheim houden, want alle motorfabrikanten moeten elke model vooraf laten goedkeuren door de California Air Resources Board, zeg maar de MillieuMaffia die bepaalt of je niet teveel rook uitblaast. Voordeel hiervan is voor ons dat we hierdoor weten dat Indian Motorcycles met een nieuw model komt, de Indian Springfield. Dat gerucht ging al wat langer trouwens, maar door de documenten van de CARB wordt die roddel opeens realiteit. De nieuwe Springfield wordt zeer waarschijnlijk voorzien van het bekende ThunderStroke 111 motorblok, waar de 111 cubic inch omgerekend 1819 cc is en waarmee alle Indian Chiefs ook uitgerust zijn. Kleine, opvallende zaken over de naam Springfield: de Indian dealer in Springfield, Illinois krijgt het lastig uitgelegd en de naam Springfield wordt al door Indian gebruikt als kleur voor de Roadmaster. Hieronder voorlopig alleen het dikke V-Twin blok zoals het van de lijn rolt, binnenkort meer nieuws!

Indian Motorcycles Thunder Stroke 111 engine


Indian Motorcycle en Jack Daniel’s whiskey zijn een samenwerking aangegaan ter ere van het 150 jarig bestaan van de Amerikaanse whiskeyproducent Jack Daniel's. De nieuwe Indian Springfield en de Indian Chief Vintage worden handgeschilderd in de Jack Daniel’s kleuren en er worden in totaal 150 motoren gebouwd. Een speciaal framenummer of productienummer is niet te reserveren, want ze worden verkocht onder het motto: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Alleen de eerst gemaakte wordt geveild via barrett-jackson.com waar de veiling tussen 6en 8 oktober zal plaatsvinden. De andere 149 motoren zijn vanaf augustus 2016 beschikbaar.

Indian Jack Daniels


Nadat wij eerder al de vanaf-prijslijst konden tonen, volgt hier de volledige prijslijst van alle Harley-Davidson motoren van modeljaar 2016. Hierin zijn ook de verschillen tussen de diverse kleurstellingen en uitvoeringen duidelijk geworden. Hier dus de volledige Harley-Davidson modelprijslijst Nederland voor 2016, prijzen per januari 2016.


Nadat wij afgelopen vrijdag al de eerste foto's konden laten zien met de meeste informatie, hebben wij nu nog meer foto's en informatie weten te vinden op de MOTORbeurs in Utrecht. Hierbij vind je alle specificaties en nog meer foto's van de nieuwe Octane.

In feite is de Victory octane gebouwd op basis van de Indian Scout, echter is hij behoorlijk aangepast waardoor vrijwel geen onderdeel meer past. Ongeveer 30% van de Octane is gelijk aan de Indian Scout, de andere 70 procent is óf nieuw ontwikkeld en ontworpen, óf is aangepast. Zo is het frame in grote lijnen hetzelfde, maar zitten er in de details wel degelijk verschil. Dit is het beste te zien onder aan de radiateur, waar de Victory wat hoekiger is afgewerkt dan de Indian. Maar ook de bevestigingspunten van het blok zijn anders, de balhoofdshoek van de Octane is kleiner, en de achterbrug is aangepast. Het blok is net als bij de Indian watergekoeld, maar dat is ook de enige vergelijking. Dit blok is het doorontwikkelde Victory blok waarmee zij ook hebben meegereden in de Pikes Peak race van vorig jaar. Daarnaast is de bak anders gegeard, waardoor er kortere versnellingen zijn,daardoor kan de 0-100 in 4 seconden gehaald worden. Verder is de Octane wat meer stealth uitgevoerd, zo is de "V" in het Victory logo zwart in plaats van rood, zijn de uitlaten, wielen en achterbrug glanszwart en zijn de tank en spatborden matantraciet. Het frame is matzwart afgewerkt. Op enkele bouten en moeren na vind je geen verzinkte of verchroomde delen aan deze Octane, die gebaseerd is op snelheid.

2017 Victory Octane burnout


In de teaservideos verwijst Victory motorcycles naar 19 februari 2016. Dan weet iedereen wat de Victory Octane zal zijn. Wij hebben alvast deels een antwoord voor jullie. Ten eerste is het een nieuw model, die vooral gericht is op vermogen en snelheid.

Naast de eerste teaservideo van vorige week, bestonden er al langer patenttekeningen van Victory, die de zelfde lijnen volgen van de Combustion concept en de Project 156 concept. Op de tekening is te zien dat het achterlicht overeen komt met die in de teaservideo. Daarnaast vraagt een fabrikant over het algemeen niet zomaar een patent aan op een ontwerp. Daarom mogen wij er van uit gaan dat de patenttekeningen uit april 2014, nu worden gebruikt voor de Victory Octane.


Gisteren heeft Victory Motorcycles de nieuwe Octane als erg vroeg 2017 model tegelijkertijd op de MOTORBeurs Utrecht en bij een rijdende presslaunch in de USA onthuld. De nieuwe, scherp gelijnde cruiser wordt aangedreven door een vernieuwd 1200cc V-Twin motorblok met 4 kleppen, een lichte cruiser dus, maar wel goed voor 104 PK en 103 Nm. Het lage, niet enorm lange frame is voorzien van 10-spaakswielen, de totale motor vertoont qua bouw flinke gelijkenis met de Indian Scout van zusterfabrikant Indian. Het bulletkuipje rondom de koplamp is standaard en versterkt de sportieve uitstraling van de Octane flink. De uitlaten zijn wel aan de grote kant, maar dit zal alles te maken hebben met de nieuwe EURO4 normering, waaraan geen enkele motorfabrikant zal ontkomen. 

Met de onthulling in Utrecht zet Victory een aggressief ogende cruiser in een handzaam formaat neer, voorzien van een beheersbaar motorblok, al onderstreept Victory zelf vooral de woeste kant met foto's van Octane's die wheelies en burnouts maken. Victory geeft dan ook aan de dat de Octane een gearing van de versnellingsbak heeft die gericht is op snelle acceleratie en claimt een 0-60 mph in minder dan 4 seconden en de kwart mijl in 12. De 2016 Victory Octane gaat 14.999 euro kosten en zal heel snel beschikbaar worden voor kopers. 

Victory Octane wheely 1200


Ook wij kunnen uit deze video weinig wijs worden. Is het nu écht een nieuw model? Of is het een concept die ze verder uit gaan werken waarvan in Sturgis dan vervolgens een nieuw model wordt gepresenteerd? De Video laat een koplamp en een achterlicht zien. Als we op het achterlicht letten lijkt het wel een cruiser te zijn. Op 19 februari zullen we meer weten.Victory Octane teaser


Oliepeil Blogs