In juni van dit jaar presenteerde Yamaha Motor USA al de gloednieuwe Star Venture, daar komt vanaf nu ook de Star Eluder bij. De Eluder is de 'bagger" versie van de Venture, behalve de lagere ruit is er op het eerste gezicht weinig verschil tussen beide modellen, al is de Eluder wel 3000 dollar goedkoper dan de luxe ogende Venture. Dit komt voornamelijk door het ontbreken van de topkoffer met passagierskussen, het hoge windscherm en vooral het elektrische Sure-Park systeem, waarmee de Venture elektrisch zowel voor- als achteruit kan manoeuvreren. 

Ook in de technische gegevens zit weinig verschil, maar de Eluder is door het ontbreken van de genoemde items wel 45 kilo lichter, waarmee het gewicht rijklaar alsnog op een forse 396 kilo komt. Motorblok is voor beide modellen de ook in Europa bekende V-twin met 1854 cc, dit blok zat hier ook in de XV1900A Midnight Star en moet nu 170 Nm via een aandrijfriem aan koppel leveren, dat is 20 Nm meer dan in de Midnight Star. Ook hier is het elektronische verhaal goed voor elkaar: drive by wire, riding modes en cruise control zijn standaard. 

Vraag is nog steeds of de Venture en/of Eluder ooit naar Europa kunnen komen. Yamaha levert in Nederland nog steeds de XV1900A Midnight Star, wat moet betekenen dat dit model Euro4 gehomolgeerd is, ondanks het luchtgekoelde blok. Daarbij is de aanwezigheid van ride-by-wire essentieel voor het halen van de strenge emissie-eisen, wat er dus op zou kunnen duiden dat de nieuwe modellen in principe aan Euro4 zouden kunnen voldoen. Vraag is dan alleen of Yamaha daar wel trek in heeft, de markt voor dergelijke machines is in Europa zo klein, dat ze mogelijk geen reden zien om het hele circus van homologatie en after sales op te tuigen. 

Check de MEGA-fotogallery op onze Facebookpagina (en like de pagina!): https://www.facebook.com/pg/Cruizem/photos/?tab=album&album_id=1393280884123490 

2018 Yamaha Star Eluder 32

  • Pinterest

Plaats reactie

BeveiligingscodeVernieuwen

Oliepeil Blogs