Na twee eerdere conceptmotoren op basis van de XDiavel (De XDiavel door Roland Sands en de DraXter door het Ducati Design Center) heeft Ducati zijn cruiser overgedragen aan de creatieve motorbouwer Fred Krugger. Het resultaat, dat onder de naam Thiverval op 1 juli om 11u wordt gepresenteerd in de Lifestyle Village op de Bikers’ Classics in België, is een futuristische powercruiser met extreem veel aandacht voor details, terwijl hij de essentie van de Ducati XDiavel behoudt. De Ducati XDiavel werd in 2016 gepresenteerd en is Ducati’s visie op het aloude cruiserconcept: prestatie en comfort, met een aangename rijbeleving en fijne reiseigenschappen, gecombineerd met award winnende vormgeving (Red Dot Design Award 2016 en de Good Design Award 2016) onderstrepen hoe de Italiaanse cruiser twee werelden heeft samengebracht. De Thirverval – vernoemd naar een klein circuit in de buitenwijken van Parijs, wordt 1 juli aan het publiek voorgesteld in de ‘Lifestyle Village’ tijdens de 2017 editie van de Bikers’ Classic in Spa-Francorchamps in België. Het populaire evenement trekt jaarlijks duizenden liefhebbers van klassieke en custom motoren en organiseert verschillende historische races in meerdere klassen.

Fred Krugger, Winnaar van niet één, maar twee edities van het AMD Custom Bike Building World Championship en één van ’s werelds bekendste customizers, heeft met de Thiverval een fantasierijke powercruiser gecreëerd die nog altijd sterke banden vertoont met de XDiavel en het Ducati DNA. Het resultaat is zowel fascinerend als uniek. Het motorblok is volledig zichtbaar terwijl de kenmerkende vormen van het Trellis-frame zijn verborgen om de lijnen van de motor te nog strakker te maken. De originele koplamp van de XDiavel is behouden als een duidelijk herkenbaar XDiavel kenmerk, terwijl de tank en overige panelen flink onder handen zijn genomen door Krugger. Complementair kleurgebruik van zowel glanzende- als matte laklagen en chrome, vormen samen met de dominerende, zwarte kleur een unieke interpretatie op de Ducati powercruiser. De achterkant van de XDiavel vormt één geheel met de uitlaat en het zadel met ingebouwd achterlicht, iets dat Fred meerdere dagen kostte om te bewerkstelligen.

Samen met de XDiavel wereld zal de Thiverval te zien zijn op de Ducati stand in het Bikers’ Classics Lifestyle Village op zaterdag 1 en zondag 2 juli. In aanvulling kunnen bezoekers naast de ongeëvenaarde en speciale XDiavel S ook accessoires en kleding ontdekken.

Krugger Ducati XDiavel Thiverval 2017


Veertig jaar geleden, op 1 februari 1977, startte Johan Pfeiffer zijn bedrijf Eurol. Onder zijn leiding groeide Eurol uit tot een groot internationaal oliemerk, inmiddels wereldwijd verkrijgbaar in 75 landen. Johan Pfeiffer blikt terug op 40 bijzondere jaren. Jaren waarin hij het oliemerk uitbouwde, de producten zelf ging blenden om de kwaliteit en levertijden te waarborgen. De productrange groeide uit naar een totaalassortiment smeermiddelen, technische vloeistoffen, reinigings- en onderhoudsproducten.

eurol label logo 40 jubileum


De Harley-Davidson Sportster is ontstaan uit competitie en zowel op het circuit als in de showroom is winnen het centrale thema in het verhaal van deze modellenlijn. Een verhaal over constante evolutie en een machine die ondanks zijn lange, rijke geschiedenis, nog altijd de weg wijst in het hedendaagse motorlandschap. De Harley-Davidson Sportster is al 60 jaar ononderbroken in productie. Dat is niet niks als je bedenkt hoe de wereld veranderd is sinds hij in 1957 geïntroduceerd werd. Vrij ongewoon voor H-D in die tijd, kreeg de bike zijn eigen naam. Hij ontstond als reactie op de felle concurrentie van Britse fabrikanten. De basis was het K model (1952-56) met zijn unit construction crankcases, maar de zijkleppen van het 883cc blok werden vervangen door bovenkleppen. Hij behield zijn voor die tijd vrij vooruitstrevende hydraulische voor- en achtervering. Onder de naam XL bewees het Sportster platform direct zijn waarde: hij verkocht goed en de customization mogelijkheden waren royaal. Het model is door de jaren heen doorontwikkeld om op ontwikkelingen in de markt in te spelen, maar tegelijkertijd is hij trendsettend geweest. Zo had de XLCH (Competition Hot) Sportster van 1958 off-road stijl en functionaliteit, maar ook een bobber achterspatbord en de peanut tank van een 125cc Model 5 uit 1948: een combinatie die er zelfs anno 2017 nog up-to-date zou uitzien.

De XR750: beautiful, brutal & built to win
In de jaren ‘60 bewoog de Sportster zich rustig met de maatschappelijke ontwikkelingen mee en tegen het eind van dat decennium was de XLH een subtiele custom geworden. Maar 1970 betekende de geboorte van de legendarische XR750. Deze brutal beauty was gebouwd om zowel op asfalt als op de grasbaan zijn wil op te leggen; dankzij een reglementswijziging in 1969 mochten 750cc OHV blokken in de VS racen en H-D had derhalve een competitieve bike nodig. Dat was de XR750; het bleek de ultieme winnende machine. Bij de Trans-Atlantische races op het korte circuit van Brands Hatch in 1972, reed Cal Rayborn een gereviseerde versie van de XR750. Hij won drie van de zes races, vestigde een nieuw ronderecord en deed vriend en vijand versteld staan. In de drie daarop volgende decennia reed de XR750 dirt-trackers zowel naar het hoogste podium als in de recordboeken. Populaire, bijna legendarische racers als Jay Springsteen, Chris Carr, Ricky Graham, Mert Lawwill en Kevin Atherton brachten fans in vervoering in het zadel van een XR. En wie komt er ooit nog in de buurt bij de bijna 100 zeges van negenvoudig kampioen Scott Parker, waarvan de meeste op XR’s?

De 70’s, 80’s, 90’s en 00’s
De 1972 XL had een 1.000cc uitvoering van het bekende ‘Iron Head’ blok. In 1976 ging de versnellingsbak naar de linkerkant en de achterrem naar rechts. In 1977 verlegde de XLCR (Café Racer) opnieuw de lat en met zijn op de XR750 geïnspireerde achtervering, nieuwe frame, drievoudige remschijven, aluminium wielen en achteruit geplaatste voetsteunen was het op dat moment de sportiefste Sportster ooit gemaakt. In 1983 kwam de focus nog meer op performance te liggen met de introductie van de XR1000. Die had de cilinders en koppen van de XR750, geplaatst op het bestaande Sportster blok. Daarmee werd het een soort straatlegale versie van de XR750 racer. In 1986 werd het Iron Head Sportster blok naar de geschiedenisboeken verwezen dankzij de introductie van het Evolution Sportster blok. Dit blok kwam in twee formaten: 883cc – met dezelfde boring en slag als in het originele ontwerp uit 1957 – en 1100cc (twee jaar later vervangen door een 1200cc uitvoering). 1987 betekende ook de introductie van de XLH883 Hugger, waarmee ingespeeld werd op de wensen van minder lange rijders en de toename van vrouwelijke rijders. In 1991 kregen alle Sportsters een 5-versnellingsbak en – behalve de basis-883 – een belt drive. In 2000 kreeg de XL1200S Sportster Sport dubbele vierzuiger remklauwen en de prachtige 2002 XL883R kreeg een gelikt 2-in-1 uitlaatsysteem, dubbele remschijven voor en een lekker laag stuurtje. In 2004 kregen alle Sportsters een nieuw frame en in rubber bevestigde motorblokken. Drie jaar later verving brandstofinjectie de traditionele carburateurs.

Als antwoord op de vraag naar iets extra’s, introduceerde Harley-Davidson in 2008 de XR1200, een Sportster met een 90pk blok, upside-down voorvork, krachtige remmen, lichtgewicht aluminium swingarm, moderne instrumenten en achteruit geplaatste voetsteunen. Dat was ook het jaar waarin de Nightster zijn zwarte velgen en grijze motorblokafwerking kreeg. Maar het bekendste detail dat toen geïntroduceerd werd is het LED achter/remlicht dat verwerkt zit in de knipperlichten. In 2010 ontstond de basis voor de hedendaagse Sportster line-up, eerst met de XL883N Iron, die het basismodel werd, en vervolgens de gestripte bobber XL1200X Forty-Eight – met zijn brandstoftank op basis van het Model-5 design uit 1948 – waaraan hij ook zijn naam dankt. Twee jaar later voegde de XL1000V Seventy-Two weer een flinke scheut authentieke chopper attitude toe aan de Sportster lijn, naast de meer relaxte custom stijl van de XL1200C. Alle vier de bikes verwijzen naar de Sportsters uit de late jaren ’50 en ’60; modellen die zelf weer een diepe buiging maakten naar machines van nog verder terug. Precies zoals je mag verwachten van Harley-Davidson, een motorbouwer met een catalogus die teruggaat tot 1903. De Iron 883 en Forty-Eight werden in 2016 sterk verbeterd met betere vering en ABS, waarbij de authentieke, old-school stijl voorzien werd van een zeer up-to-date frame. Om 60 jaar sensatie te vieren geeft de 2017 XL1200CX Roadster performance een hele nieuwe betekenis met zijn 43mm upside-down voorvork, premium schokbrekers en krachtige remmen voor.

Dus hoewel er veel verandert, blijven sommige dingen hetzelfde – 60 jaar Harley-Davidson Sportster is het rauw grommende bewijs.

Harley Davidson sportster 60 jaar productie

Bron: Harley-Davidson Benelux


Afgelopen zaterdag tijdens de Bonneville VIP Launch Party in Breda werden de finalisten voor België en Nederland van Project Street Twin bekend gemaakt. Uit de Nederlandse inzendingen ging de overwinning naar Triumph Groningen met hun prachtige “ Salt Lake Racer” en voor België trok de originele “Street Tracker” van Triumph Wevelgem aan het langste eind. De finalisten zullen het tegen elkaar opnemen voor de Benelux overwinning in een laatste stemronde die zal plaatsvinden op het Salon van Brussel en tijdens de Motorbeurs in Utrecht.

Finalist NL Saltlake Racer Triumph Groningen


- advertorial -

De Benelux kent prachtige routes om op de motor te verkennen met veel afwisseling tussen steden, polder en natuurgebieden. Van de Ardennen tot bovenin Groningen, en alles wat ertussen ligt. Daarom krijg je hier de top 5 van mooiste motorroutes door de Benelux. 

De mooiste route: een rondje Benelux (1100 km) 
Natuurlijk is de mooiste route van de Benelux een route die door alle 3 de landen gaat. De route begint in Amsterdam, waarna je via Lisse en Alphen aan de Rijn langs Gouda naar Rotterdam toe rijdt. Vervolgens rij je in Zeeland via Terneuzen België in, richting Brugge. Vanaf Brugge gaat de route onder Gent door richting Brussel, als je wilt kun je dit stuk van de route iets verleggen zodat je wèl door Gent komt. Vanaf Brussel rij je naar Luxemburg, maar wel helemaal binnendoor. Zo kun je optimaal genieten van de natuur in de Ardennen, waarbij je langs kleine dorpjes, rivieren, bergen en door bosrijke omgevingen rijdt. Ben je een natuurliefhebber dan zal het stuk door de Ardennen het mooiste stuk van de Route zijn. Vanaf Luxemburg ga je (ook door de binnenwegen) richting Maastricht om vervolgens via Nijmegen en Utrecht weer richting Amsterdam te gaan. De gehele route gaat er vanuit dat je binnendoor rijdt, maar omdat de snelweg nooit ver weg is kun je op bijna elk stuk van de route besluiten om een bepaalde afstand tòch over de snelweg af te leggen.

Veiligheid in het verkeer
Veiligheid in het verkeer is het aller belangrijkste. Tijdens lange motortochten zit je lange periodes achter het stuur en daarom is het belangrijk dat je regelmatig pauzeert. Daarnaast is het ook belangrijk dat een helm voldoet aan de hedendaagse eisen op het gebied van veiligheid en bescherming. Logischerwijs geldt dit voor zowel motorhelmen als scooterhelmen. Bij de meeste webwinkels tref je deze informatie duidelijk in beeld. Zo beschikken alle helmen op Helmonline over het ECE 22.05 keurmerk.

Het rondje Benelux is de langste route in de top 5. Wil je geen meerdaagse motortocht rijden dan zijn de onderstaande routes wat voor jou:

Langs de Waal naar Steenwijk (330km)
Langs de Waal rij je met deze route helemaal naar het oosten van het land, om vervolgens via Urk naar Steenwijk te rijden.

Van Spa naar Namen (230+ km)
Dwars door de Belgische Ardennen, deze route is om te genieten van een prachtig stuk natuur.

Van Giethoorn door Groningen en Friesland (297km)
Deze route laat je het noorden van het land zien, waarbij je ook langs de grote steden in het noorden komt.

Vanaf Sonnis via Maastricht naar Spa (224km)
Dit is de kortste route in de top 5, maar zeker niet de minste. Naast de mooie natuur en de steden kom je tijdens het afleggen van deze route ook langs het drielandenpunt.
Welke route je uit deze top 5 tot winnaar kiest zal vooral aan je persoonlijke voorkeuren liggen. Wil je een meerdaagse tocht ga dan voor ‘een rondje Benelux’, wil je een ééndaagse route kies dan één van de overige vier tochten.

Online zijn er nog tal van andere routes te vinden. Heb je bovenstaande routes al een keer gereden of zoek je iets anders? Kijk dan eens bij de routeplanners van RouteYou of ANWB.

motorroutes Nederland


Met de Vulcan S heeft Kawasaki een ware revolutie in het cruisersegment teweeggebracht. Met zijn moderne looks, een heerlijke parralleltwin en een sublieme handling gaf de Vulcan S dan ook direct in zijn eerste jaar al zijn concurrenten het nakijken. Voor 2017 komt Kawasaki met maar liefst drie Vulcan S modellen en vele nieuwe accessoires, waaronder een schitterend Arrow uitlaatsysteem.

 MY17 Kawasaki Vulcan S 1


Voor veel rijders is de Road King de klassieke Harley-Davidson touring machine. Zijn silhouet verraadt zijn rijke historie: het design heeft de tand des tijds moeiteloos doorstaan. Zijn roots gaan terug tot 1949, toen de eerste – de FL genoemd – van de band af rolde en de open weg koos.

Voor 2017 schrijft Harley-Davidson een spannend nieuw hoofdstuk met de Road King Special, een machine die een hele nieuwe attitude presenteert; een attitude met een heel donker randje. Laag onderuit gezakt vertaalt hij de frisse, hedendaagse energie van de straat in iets dat er compleet nieuw en anders uitziet.

Brad Richards, Harley-Davidson Vice-President of Styling & Design:
“De FL lijn is altijd synoniem geweest voor de pure Harley-Davidson rijervaring. Door chroom te vervangen door zwart en het profiel van de bike te verlagen, hebben we de traditionele Road King zijn hele eigen plek gegeven in de hedendaagse custom bagger scene. Hij is gemaakt om te rijden; keihard te rijden. Tegelijk heeft hij een bruut, indrukwekkend smoel. Precies zoals de bedoeling was…”

Harley Davidson Road King Special


Triumph heeft de compleet nieuwe Bonneville Bobber in Londen geintroduceerd, de nieuwste aanvulling op de Bonneville-familie. De jongste telg in de unieke reeks Custom-bobbers van Triumph, die teruggaat tot de jaren 1940, is een echte bobber die een minimalistische stijl, een krachtige uitstraling en een functioneel ontwerp op een prachtige wijze samenbrengt.

Door een Bonneville T120 tot het hoogst noodzakelijke te strippen, blijven alleen de kenmerken van een echter bobber over, met strakke lijnen en een lage zithouding, een solozadel, een breed stuur, een minimale carrosserie en koplamp, een gewelfde tank, spaakwielen, een breed achterwiel en uiteraard de onmisbare hardtail-look.

Triumph Bonneville Bobber

Elegante technische innovatie
De bobber heeft als eerste in zijn klasse een verstelbare zitpositie in de vorm van een fraai gemaakt nieuw solozadel, dat zijn ergonomie en comfort dankt aan een aluminium bodemplaat en een bestikt kussen van dik schuim. Samen met het zadel kan ook de minimalistisch uitgevoerde klok aan de lichaamslengte en rijstijl van de bestuurder worden aangepast.

Rauw geluid en sensationele
Dankzij de nieuwe Bonneville HT-motor, levert de Bobber een toonaangevend koppel dat garant staat voor een enerverende hotrod-rijervaring en een rauw uitlaatgeluid. De lovend ontvangen 1200 cc-motor met hoog koppel, die ook de Bonneville T120 aandrijft, is voorzien van een speciale bobber-instelling om meer koppel en vermogen te leveren in de lage regionen van het toerenbereik. De ontstekingsinterval van 270° zorgt voor een soepele, lineaire vermogensafgifte door de soepel schakelende zesversnellingsbak.

Toonaangevende functionaliteit, controle en comfort
Het was ons doel een echte bobber te maken zonder in te leveren op de rijeigenschappen, het comfort of de bediening, eentje die de naam Triumph verdient. De Bobber is van alle gemakken voorzien en uitgerust met tal van rijhulptechnologieën waaronder elektronische gasklepregeling, koppelingsbekrachtiging, uitschakelbare tractieregeling en twee rijmodi.

Canvas voor een individuele stijl
De Bonneville Bobber is ontworpen met personalisatie in het achterhoofd. Er zijn dan ook ruim 150 accessoires verkrijgbaar om de stijl, de details, het comfort en zelfs de prestaties aan te passen aan de persoonlijke voorkeur van de eigenaar.

Prijzen en beschikbaarheid
De Bonneville Bobber zal vanaf de tweede helft februari 2017 beschikbaar zijn bij de officiële Triumph dealers in de Benelux. Prijzen zullen later gecommuniceerd worden.

  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_1.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_1.jpg
  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_10.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_10.jpg
  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_11.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_11.jpg
  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_12.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_12.jpg
  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_13.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_13.jpg
  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_14.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_14.jpg
  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_2.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_2.jpg
  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_4.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_4.jpg
  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_5.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_5.jpg
  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_6.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_6.jpg
  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_7.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_7.jpg
  • Click to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_8.jpgClick to enlarge image Triumph_Bonneville_Bobber_8.jpg
  •  


Oliepeil Blogs