De Battle of the Kings – de ultieme Harley-Davidson dealer custom bike build-off – heeft haar winnaar voor de Benelux. Afgelopen week werd op de Motorbeurs Utrecht de groene ‘80s racer van H-D West Flanders tot Custom King Benelux gekroond. De creatie, die tot stand kwam onder leiding van monteur Nico Naeye en eigenaar Wesley Mahieu, gaat later dit jaar op de EICMA in Milaan de strijd aan met de nationale winnaars uit andere landen. Het einddoel is die ultieme bekroning: Harley-Davidson Custom King 2018. 

Dark Custom model als basis
In deze eerste wereldwijde editie van de Battle of the Kings doen maar liefst 200+ dealers uit 25 landen mee. De regels zijn simpel: customize een 2018 Harley-Davidson Dark Custom model en maak er iets bijzonders/moois/unieks van. Het maximale customization budget is €6.000 (excl. btw) en het eindresultaat moet straatlegaal zijn.
H-D West Flanders koos voor een XL1200CX Roadster. Als inspiratie diende de herkenbare dragster race look uit de jaren ’70 tot ’90, door monteur Nico Naeye ‘the forgotten era’ genoemd. De creatie gooide hoge ogen bij het stemmende publiek en kwam op die manier in de top 3 terecht, samen met de machines van H-D Mons en H-D Motor Saloon Rotterdam. Tijdens de Benelux-finale op de Motorbeurs Utrecht koos een jury de racer van H-D West Flanders uiteindelijk tot winnaar.

Driemaal scheepsrecht
H-D West Flanders-eigenaar Wesley Mahieu kon zijn geluk niet op. Hij vertelt: “We hadden al twee keer op het podium gestaan. Twee jaar geleden werden we derde, vorig jaar tweede. Het werd dus wel tijd dat we hem wonnen! Opnieuw hadden we zeer waardige tegenstanders, met creaties die ik echt fantastisch vond. Het was dus geen uitgemaakte zaak dat we zouden winnen. Maar ik ben heel blij dat we hem hebben, het team onder leiding van Nico heeft het geweldig gedaan. Nu op naar de finale in Milaan!” De selectie en kroning van de overall Custom King 2018 vindt in november plaats op de EICMA in Milaan, waar de machines van alle finalisten te zien zijn. Over de vraag of Mahieu komend jaar zijn titel verdedigt is hij stellig: “We hebben nog een mooi idee voor een custom over, dus ja, ook komend jaar zijn we er zeker bij!”

 Harley Davidson BOTK2018 West Flanders


Aanstaand weekend presenteert Moto Guzzi tijdens het jaarlijkse Moto Guzzi Open House een bijzondere, nieuwe uitvoering van de V9 Bobber. Deze V9 Bobber ‘Open House’ beleeft zijn debuut tijdens de drukbezochte home-coming voor Guzzi-rijders, bij de historische fabriek van het merk in het Italiaanse Mandello del Lario. Deze editie van het evenement krijgt bovendien een extra gouden randje vanwege de 50ste verjaardag van de legendarische Moto Guzzi V7.

Duistere kant van de V9 
De Moto Guzzi V9 Bobber Open House maakt van 8 t/m 10 september aanstaande voor het eerst zijn opwachting, ten overstaande van duizenden ‘Guzzisti’. Deze speciale uitvoering wordt gekenmerkt door een compleet zwarte livery en is direct gelinkt aan het jaarlijkse Open House event. De Moto Guzzi V9 Bobber Open House is gebaseerd op de aantrekkelijke V9 Bobber, maar zet zijn duistere kant visueel extra aan en is bovendien bijzonder compleet uitgerust met een keur aan officiële Moto Guzzi-accessoires. Voorbeelden zijn het zwarte, aluminium kuipje boven het instrumentarium en de elegante Bar End spiegels. 

Tijdens het Open House 2017 zet Moto Guzzi dertig exemplaren van de speciale V9 Bobber Open House gereed voor de duizenden liefhebbers, voor een speciale testrit. Daarbij worden ze vergezeld door een speciale gast: Gianfranco Guareschi, de coureur die zijn Moto Guzzi MGS-01 in 2006 en 2007 naar de overwinning stuurde tijdens de prestigieuze Battle of the Twins op het circuit van Daytona. 

Vijftig jaar Moto Guzzi V7
Een ander hoogtepunt tijdens het Moto Guzzi Open House 2017 is de viering van de vijftigste verjaardag van de legendarische V7, één van de meest iconische motorfietsen in de historie van het merk met de ‘eagle’. Ter ere van dat jubileum heeft Moto Guzzi komend weekend een speciaal initiatief in petto: alle eigenaren van een V7 (van 1967 tot heden) die het evenement bijwonen, ontvangen een gepersonaliseerd jubileumcertificaat wanneer ze hun V7 bij aankomst registreren. Bovendien kunnen ze rekenen op een fantastische afbeelding van de allereerste V7 700 uit 1967 met de allernieuwste V7 III Anniversario. Dankzij de samenwerking met Poste Italiane (de Italiaanse posterijen) ontvangen alle deelnemers aan het Open House 2017 tevens twee speciale V7 jubileum ansichtkaarten waarvan het postzegel in het teken staat van het legendarische model.

 Het complete programma voor het Moto Guzzi Open House 2017 op 8, 9 & 10 september aanstaande is beschikbaar op de website van de Italiaanse motorfietsfabrikant, via https://goo.gl/5hsYmb

Moto Guzzi V9 Bobber Open House


Harley-Davidson schrijft het volgende hoofdstuk in het dikke boek van de Sportster modellenlijn met de introductie van de Iron 1200 en Forty-Eight Special. De jongste modellen in een lijn van 100 high-impact motorfietsen die de onderneming in 2027 gepresenteerd wil hebben, combineren retro stijlelementen uit de custom bike scene met het solide fundament van het Sportster platform en de rauwe performance van de Evolution 1200 V-Twin motor. Sinds de introductie in 1957 is de Sportster-lijn al talloze keren opnieuw uitgevonden, zowel door de Motor Company als door rijders. De Sportster doet het goed als bobber, café-racer, chopper, scrambler, flat-track racer, dragster of gewoon voor dagelijks (woon-werk) gebruik. De lijn heeft zowel heel toegankelijke opstapmodellen voor beginnende rijders, als unieke custom cruisers voor meer ervaren rijders. 

“Al sinds het prille begin is de Sportster de perfecte combinatie van formaat, vermogen en karakter. Die balans maakt dat de modellen zoveel verschillende soorten rijders aanspreken”, vertelt Brad Richards, Harley-Davidson V.P. of Styling & Design. “Een Sportster is een relatief makkelijke motor om te strippen en te customizen. Wat we gedaan hebben om de nieuwe Iron 1200 en Forty-Eight Special te ontwikkelen is precies wat Sportster-eigenaren al generaties lang met hun machines doen.” Nieuwe tank graphics onderscheiden zowel de Iron 1200 als de Forty-Eight Special. Beide combineren ze dikke gekleurde banen met een lettertype, kleuren en grafische elementen uit de jaren ’70. “Het ontwerp van deze twee brandstoftanks haakt aan op trends die we zien in de custom bike scene en in design in het algemeen. We bewegen weg van complexe, ingewikkelde ontwerpen en gaan naar een cleane, simpele look”, vertelt Richards. “Bovendien respecteren deze graphics de vorm van de tank. En bij de Sportster is de klassieke vorm van de tank een dragend design element.”

2018 Harley-Davidson Sportster Iron 1200
De belangrijkste bouwsteen van de Iron 1200 is vermogen. Een 1202cc Evolution 1200 V-Twin motor levert 36 procent meer koppel (99 Nm vs. 73 Nm) dan de 883 Evolution motor die de Iron 883 aandrijft, het originele straatschoffie uit de Sportster familie. De Iron 1200 deelt nog hardere klappen uit: meer vermogen om weg te trekken als het licht op groen springt, en meer vermogen in het middengebied om het verkeer altijd voor te blijven. Meer vermogen betekent meer pret. 

2018 Harley Davidson Sportster Forty Eight Special XL1200XS 2

Het zijdeglans zwarte mini-apehanger stuur is een essentieel element van de garage-built chopper look. Dit 22mm diameter stuur is 22cm hoog, 81cm breed en heeft een pull-back van 16cm, waardoor je als rijder in een aanvalsklare rijhouding wordt geplaatst. Het zijdeglans zwarte speed screen dat de koplamp omlijst is een West Coast stijlelement die de attitude van het hoge stuur versterkt. Het biedt enige windbescherming, maar vooral nog meer oppervlak om te personaliseren. Het fastback Café-solozadel loopt door naar het achterspatbord en is gemaakt om de rijder in positie te houden als het brute koppel van de Evolution 1200 rijder en machine een flinke trap vooruit geeft. De klassieke 11,5 liter Sportster brandstoftank heeft veelkleurige tank graphics. De donkere motorafwerking zorgt ervoor dat de heldere graphics goed opvallen. Lakopties voor de tank zijn Vivid Black, Twisted Cherry en Billiard White, en alle drie vormen ze een mooi contrast met het Vivid Black speed screen.

De aandrijflijn is gitzwart, met een paar chromen highlights. De bovenste en onderste kleppendeksels zijn zwart, evenals de uitlaat en uitlaatschilden, het koppelingsdeksel, ontstekingsdeksel en carterdeksel. Chromen stoterstangbuizen en klepstoterbehuizingen accentueren de vette V-Twin motor. De Iron 1200 is afgewerkt met volledig zwarte 9-spaaks wielen (19-inch voor en 16-inch achter) en ook de belt guard en het achtertandwiel zijn zwart. Het Harley-Davidson Smart Security System en ABS zijn fabrieksgeïnstalleerde opties voor de Iron 1200.

2018 Harley-Davidson Sportster Forty-Eight Special 
De vette voorkant van de Forty-Eight Special – een 130mm voorwiel, ingeklemd tussen 49mm vorkpoten in massieve gegoten aluminium kroonplaten – ziet er extra indrukwekkend uit dankzij het hoogglans zwarte, 18,5 cm hoge Tallboy stuur. “We hebben het Tallboy stuur specifiek geselecteerd vanwege zijn vorm,” vertelt Richards. “Hij heeft minder pull-back dan de mini-apehanger, een look die goed werkt bij de vette voorkant en de smallere brandstoftank van de Forty-Eight Special.” Die 7,5 liter “peanut” Sportster tank heeft rijen vette, horizontale strepen met daarin een simpel Harley-Davidson tekstlogo. De tank is leverbaar in drie kleuropties: Vivid Black, Wicked Red en Billiard White. De Evolution 1200 heeft een zwarte bovenkant, met naar beneden toe steeds meer zijdeglans chroom. Zo heeft hij een chromen primaire-, inspectie- en koppelingsdeksel, en chromen uitlaat- en demperschilden. Chromen onderste kleppendeksels, stoterstangbuizen en klepstoterbehuizingen contrasteren met de zwarte cilinders om de V-Twin motor te highlighten. High-performance Michelin Scorcher 31 banden voor en achter zitten om gespleten 9-spaaks gegoten aluminium wielen (16-inch voor en achter). Het Harley-Davidson Smart Security System en ABS zijn fabrieksgeïnstalleerde opties voor de Forty-Eight Special.

2018 Harley Davidson Iron 1200 XL1200NS action


Van 5 tot 10 september 2017 neemt Ducati deel aan de 20e editie van Europa’s grootste custom en cruiser evenement. De XDiavel S in de nieuwe kleur “Iceberg White” zal zijn werelddebuut maken tijdens de Oostenrijkse motorrally. Ook zal de XDiavel Experience Truck aanwezig zijn in Faaker See om het publiek de mogelijkheid te geven de in Bologna gebouwde cruiser op de weg te testen. 

2018 Ducati Xdiavel IcebergWhite

Ducati neemt deel aan de 20e editie van het grootste Europese Custom en Cruiser evenement, dat van 5 tot 10 september in Faaker See, Oostenrijk zal plaatsvinden, met zijn eigen cruiser: de XDiavel. Dit geweldige evenement trok in 2016 meer dan 120.000 bezoekers. Het publiek krijgt dit jaar de kans om de XDiavel voor het eerst in de nieuwe kleur Iceberg White te aanschouwen. Een sneak peek van het XDiavel 2018 gamma, dat naast het nieuwe kleurenschema ook een verbeterde ophanging heeft die het comfort voor zowel rijders als passagiers verhoogt. 

De Ducati XDiavel, die in 2016 werd gepresenteerd, brengt twee werelden samen: de typisch Amerikaanse cruiserwereld van lage snelheden, ontspannen zithouding en lange reizen, en de Ducati wereld. Het resultaat van deze buitengewone 'crossover' is de XDiavel, een unieke motor met een exclusieve persoonlijkheid, gekenmerkt door de iconische Italiaanse flair die typisch voor Ducati is. Stijl en design zijn gecombineerd met geavanceerde technologie en uitstekende prestaties om de Ducati cruisers iets van de sportmotoren mee te geven, waar de in Bologna gevestigde fabrikant bekend om staat. Twee jaar na zijn debuut, is de XDiavel nog beter en mooier dan ooit tevoren, dankzij de nieuwe opvallende kleur, die voor het eerst aan het publiek zal worden getoond tijdens dit bekende Europese evenement.

Ducati brengt ook de "XDiavel Experience" naar Faker See. De XDiavel Experience truck is ontworpen om motorrijders kennis te laten maken met de levensstijl van de XDiavel. Sinds het vertrek uit Peterborough, Engeland, is de truck op doorreis door Europa, waardoor motorrijders de nieuwe Ducati cruiser kunnen ontdekken en testen. Bij Faaker See zijn er 20 XDiavels beschikbaar om een testrit mee te maken, waarvoor ter plaatse kan worden ingeschreven.

 


Na 50 jaar verlaat Harley-Davidson dealer Oude Monnink Motors het Overijsselse Vroomshoop om zich zo’n 25 km verderop te vestigen in Borne, bij Hengelo. Naast het winkelgebied Westermaat opent de familie Oude Monnink daar op 21 november de deuren van een 3100m2 grote nieuwe locatie, pal aan de A1. In het weekend van 1, 2 en 3 december 2017 wordt de opening gevierd met een Open Huis: veel motoren, live muziek, een hapje en een drankje. 

Eigenaar Richard Oude Monnink vertelt: “We hebben een fantastische tijd gehad in Vroomshoop, maar we hadden het gevoel dat we verder moesten. We wilden meer ruimte en ook de vrijheid hebben om op zondag open te kunnen. Na lang zoeken kwamen we zo in Borne terecht. We zitten daar bij de snelweg, vlakbij het winkelhart met de Ikea, MediaMarkt, Praxis en McDonalds. We kunnen er flink uitbreiden en mogen bovendien open wanneer we willen. ”In de nieuwe zaak kunnen rijders en fans van het merk terecht voor nieuwe en gebruikte motoren, onderhoud aan hun motorfiets, onderdelen en accessoires, kleding en nog veel meer. Ook het Harley Owners Group Chapter North-East Holland verhuist mee. Dit is een 340 leden tellende vereniging van Harley-eigenaren, die bij Oude Monnink Motors haar clubhuis vindt.

Familiebedrijf
Oude Monnink Motors werd in 1966 opgericht door Jan en Ans Oude Monnink. Toen was het bedrijf nog dealer voor meerdere motormerken. In 1992 namen zoon Richard en zijn echtgenote Manon het bedrijf over en maakten ze er een exclusief Harley-Davidson dealership van. Inmiddels is hun oudste zoon Bas Oude Monnink ook actief in de zaak en aan hem de schone taak om het succes van de afgelopen jaren in de toekomst voort te zetten op de nieuwe locatie. De grote nieuwe zaak heeft alle mogelijkheden om door te groeien, wat op de locatie in Vroomshoop niet meer mogelijk was. Het adres van de nieuwe locatie is Rientjesoven 18, 7621HG, Borne.

Harley Davidson Oude Monnik Motors Borne Hengelo


 Na twee eerdere conceptmotoren op basis van de XDiavel (De XDiavel door Roland Sands en de DraXter door het Ducati Design Center) heeft Ducati zijn cruiser overgedragen aan de creatieve motorbouwer Fred Krugger. Het resultaat, dat onder de naam Thiverval op 1 juli om 11u wordt gepresenteerd in de Lifestyle Village op de Bikers’ Classics in België, is een futuristische powercruiser met extreem veel aandacht voor details, terwijl hij de essentie van de Ducati XDiavel behoudt. De Ducati XDiavel werd in 2016 gepresenteerd en is Ducati’s visie op het aloude cruiserconcept: prestatie en comfort, met een aangename rijbeleving en fijne reiseigenschappen, gecombineerd met award winnende vormgeving (Red Dot Design Award 2016 en de Good Design Award 2016) onderstrepen hoe de Italiaanse cruiser twee werelden heeft samengebracht. De Thirverval – vernoemd naar een klein circuit in de buitenwijken van Parijs, wordt 1 juli aan het publiek voorgesteld in de ‘Lifestyle Village’ tijdens de 2017 editie van de Bikers’ Classic in Spa-Francorchamps in België. Het populaire evenement trekt jaarlijks duizenden liefhebbers van klassieke en custom motoren en organiseert verschillende historische races in meerdere klassen.

Fred Krugger, Winnaar van niet één, maar twee edities van het AMD Custom Bike Building World Championship en één van ’s werelds bekendste customizers, heeft met de Thiverval een fantasierijke powercruiser gecreëerd die nog altijd sterke banden vertoont met de XDiavel en het Ducati DNA. Het resultaat is zowel fascinerend als uniek. Het motorblok is volledig zichtbaar terwijl de kenmerkende vormen van het Trellis-frame zijn verborgen om de lijnen van de motor te nog strakker te maken. De originele koplamp van de XDiavel is behouden als een duidelijk herkenbaar XDiavel kenmerk, terwijl de tank en overige panelen flink onder handen zijn genomen door Krugger. Complementair kleurgebruik van zowel glanzende- als matte laklagen en chrome, vormen samen met de dominerende, zwarte kleur een unieke interpretatie op de Ducati powercruiser. De achterkant van de XDiavel vormt één geheel met de uitlaat en het zadel met ingebouwd achterlicht, iets dat Fred meerdere dagen kostte om te bewerkstelligen.

Samen met de XDiavel wereld zal de Thiverval te zien zijn op de Ducati stand in het Bikers’ Classics Lifestyle Village op zaterdag 1 en zondag 2 juli. In aanvulling kunnen bezoekers naast de ongeëvenaarde en speciale XDiavel S ook accessoires en kleding ontdekken.

Krugger Ducati XDiavel Thiverval 2017


Sinds de introductie in 1975 is de Honda Gold Wing altijd al de ultieme reismotor geweest en onbetwisteleider op het vlak van luxe, kwaliteit en comfort. Voor 2018 is de Gold Wing radicaal vernieuwd. Met nogsteeds een tot de verbeelding sprekend flat six motorblok, dat een overvloed aan koppel en vermogen levert. Daarnaast is de nieuwe 2018 Gold Wing veel lichter, scherper en een stuk wendbaarder.

Meneer Yutaka Nakanishi, Large Project Leader (LPL) 2018 GL1800 Gold Wing: “Het doel was dat de GoldWing luxe blijft aanbieden, maar tegelijkertijd dat het een veelzijdiger motorfiets werd die een breder publiek aanspreekt. Dus begonnen we met een blanco papier en maakten we de motor kleiner, lichter en gaven hem alle technologische hard- en software mee die vandaag op de markt beschikbaar is.”

2018 Honda GL1800 Goldwing

Motorblok
De basis van de vorige Gold Wing was de soepele Flat Six motor die een vet koppel leverde van helemaal onderin, met een heel herkenbare vermogensafgifte en een verslavend gevoel. Om de bovenstaande ambities betreft de stuureigenschappen en wendbaarheid waar te maken, moest ook het blok vernieuwd worden.

De nieuwe 2018 Gold Wing heeft nog steeds een tot de verbeelding sprekend Flat Six motorblok. Maar het blok heeft nu 4 kleppen per cilinder, is veel compacter en maar liefst 6,2 kg lichter. Ondanks dat de afmetingen van het nieuwe zescilinder blok werden geoptimaliseerd, is er niets ingeleverd op het gebied van vermogen en koppel. Het topvermogen bedraagt 124,5pk (93kW) bij 5.500 tpm en het maximum koppel is 170 Nm bij 4.500 tpm. De manuele versnellingsbak heeft 6 versnellingen, terwijl het compleet nieuwe DCT-systeem er 7 heeft.


De Harley-Davidson Sportster is ontstaan uit competitie en zowel op het circuit als in de showroom is winnen het centrale thema in het verhaal van deze modellenlijn. Een verhaal over constante evolutie en een machine die ondanks zijn lange, rijke geschiedenis, nog altijd de weg wijst in het hedendaagse motorlandschap. De Harley-Davidson Sportster is al 60 jaar ononderbroken in productie. Dat is niet niks als je bedenkt hoe de wereld veranderd is sinds hij in 1957 geïntroduceerd werd. Vrij ongewoon voor H-D in die tijd, kreeg de bike zijn eigen naam. Hij ontstond als reactie op de felle concurrentie van Britse fabrikanten. De basis was het K model (1952-56) met zijn unit construction crankcases, maar de zijkleppen van het 883cc blok werden vervangen door bovenkleppen. Hij behield zijn voor die tijd vrij vooruitstrevende hydraulische voor- en achtervering. Onder de naam XL bewees het Sportster platform direct zijn waarde: hij verkocht goed en de customization mogelijkheden waren royaal. Het model is door de jaren heen doorontwikkeld om op ontwikkelingen in de markt in te spelen, maar tegelijkertijd is hij trendsettend geweest. Zo had de XLCH (Competition Hot) Sportster van 1958 off-road stijl en functionaliteit, maar ook een bobber achterspatbord en de peanut tank van een 125cc Model 5 uit 1948: een combinatie die er zelfs anno 2017 nog up-to-date zou uitzien.

De XR750: beautiful, brutal & built to win
In de jaren ‘60 bewoog de Sportster zich rustig met de maatschappelijke ontwikkelingen mee en tegen het eind van dat decennium was de XLH een subtiele custom geworden. Maar 1970 betekende de geboorte van de legendarische XR750. Deze brutal beauty was gebouwd om zowel op asfalt als op de grasbaan zijn wil op te leggen; dankzij een reglementswijziging in 1969 mochten 750cc OHV blokken in de VS racen en H-D had derhalve een competitieve bike nodig. Dat was de XR750; het bleek de ultieme winnende machine. Bij de Trans-Atlantische races op het korte circuit van Brands Hatch in 1972, reed Cal Rayborn een gereviseerde versie van de XR750. Hij won drie van de zes races, vestigde een nieuw ronderecord en deed vriend en vijand versteld staan. In de drie daarop volgende decennia reed de XR750 dirt-trackers zowel naar het hoogste podium als in de recordboeken. Populaire, bijna legendarische racers als Jay Springsteen, Chris Carr, Ricky Graham, Mert Lawwill en Kevin Atherton brachten fans in vervoering in het zadel van een XR. En wie komt er ooit nog in de buurt bij de bijna 100 zeges van negenvoudig kampioen Scott Parker, waarvan de meeste op XR’s?

De 70’s, 80’s, 90’s en 00’s
De 1972 XL had een 1.000cc uitvoering van het bekende ‘Iron Head’ blok. In 1976 ging de versnellingsbak naar de linkerkant en de achterrem naar rechts. In 1977 verlegde de XLCR (Café Racer) opnieuw de lat en met zijn op de XR750 geïnspireerde achtervering, nieuwe frame, drievoudige remschijven, aluminium wielen en achteruit geplaatste voetsteunen was het op dat moment de sportiefste Sportster ooit gemaakt. In 1983 kwam de focus nog meer op performance te liggen met de introductie van de XR1000. Die had de cilinders en koppen van de XR750, geplaatst op het bestaande Sportster blok. Daarmee werd het een soort straatlegale versie van de XR750 racer. In 1986 werd het Iron Head Sportster blok naar de geschiedenisboeken verwezen dankzij de introductie van het Evolution Sportster blok. Dit blok kwam in twee formaten: 883cc – met dezelfde boring en slag als in het originele ontwerp uit 1957 – en 1100cc (twee jaar later vervangen door een 1200cc uitvoering). 1987 betekende ook de introductie van de XLH883 Hugger, waarmee ingespeeld werd op de wensen van minder lange rijders en de toename van vrouwelijke rijders. In 1991 kregen alle Sportsters een 5-versnellingsbak en – behalve de basis-883 – een belt drive. In 2000 kreeg de XL1200S Sportster Sport dubbele vierzuiger remklauwen en de prachtige 2002 XL883R kreeg een gelikt 2-in-1 uitlaatsysteem, dubbele remschijven voor en een lekker laag stuurtje. In 2004 kregen alle Sportsters een nieuw frame en in rubber bevestigde motorblokken. Drie jaar later verving brandstofinjectie de traditionele carburateurs.

Als antwoord op de vraag naar iets extra’s, introduceerde Harley-Davidson in 2008 de XR1200, een Sportster met een 90pk blok, upside-down voorvork, krachtige remmen, lichtgewicht aluminium swingarm, moderne instrumenten en achteruit geplaatste voetsteunen. Dat was ook het jaar waarin de Nightster zijn zwarte velgen en grijze motorblokafwerking kreeg. Maar het bekendste detail dat toen geïntroduceerd werd is het LED achter/remlicht dat verwerkt zit in de knipperlichten. In 2010 ontstond de basis voor de hedendaagse Sportster line-up, eerst met de XL883N Iron, die het basismodel werd, en vervolgens de gestripte bobber XL1200X Forty-Eight – met zijn brandstoftank op basis van het Model-5 design uit 1948 – waaraan hij ook zijn naam dankt. Twee jaar later voegde de XL1000V Seventy-Two weer een flinke scheut authentieke chopper attitude toe aan de Sportster lijn, naast de meer relaxte custom stijl van de XL1200C. Alle vier de bikes verwijzen naar de Sportsters uit de late jaren ’50 en ’60; modellen die zelf weer een diepe buiging maakten naar machines van nog verder terug. Precies zoals je mag verwachten van Harley-Davidson, een motorbouwer met een catalogus die teruggaat tot 1903. De Iron 883 en Forty-Eight werden in 2016 sterk verbeterd met betere vering en ABS, waarbij de authentieke, old-school stijl voorzien werd van een zeer up-to-date frame. Om 60 jaar sensatie te vieren geeft de 2017 XL1200CX Roadster performance een hele nieuwe betekenis met zijn 43mm upside-down voorvork, premium schokbrekers en krachtige remmen voor.

Dus hoewel er veel verandert, blijven sommige dingen hetzelfde – 60 jaar Harley-Davidson Sportster is het rauw grommende bewijs.

Harley Davidson sportster 60 jaar productie

Bron: Harley-Davidson Benelux


Oliepeil Blogs